Prezes UOKiK finalizuje prace nad wytycznymi dla infuencerów w zakresie oznaczania materiałów reklamowych. O tym dlaczego niektóre wpisy celebrytów mogą być uznane za kryptoreklamę pisaliśmy we wpisie Koniec kryptoreklam w influencer marketingu.  

Trwają końcowe konsultacje pomiędzy UOKiK a Grupą Roboczą Influencer Marketing IAB Polska przy wsparciu instytucjonalnym SAR i Rady Reklamy. W dyskusji nad kształtem dobrych praktyk będą uczestniczyć również zainteresowani – influencerzy i ich obserwatorzy. Stąd też następnym etapem prac będzie zebranie opinii użytkowników social media na temat oznaczania treści reklamowych. Pytania dotyczące konkretnych rozwiązań znajdzą się wkrótce na profilu UOKiK na Instagramie.  

Jesienią ubiegłego roku środowisko influencerów spotkało się z wyzwaniem postępowań wyjaśniających wszczętych przez Prezesa UOKiK wobec kilku z nich. Celem wszczętych postępowań wyjaśniającego jest zbadanie relacje gwiazd internetu z agencjami reklamowymi i reklamodawcami oraz sprawdzenie, czy treści reklamowe są w ogóle oznaczane, a jeśli tak – to czy wystarczająco jasno i wyraźnie, czy nie jest to widoczne np. dopiero po przewinięciu strony lub ukryte pod jakimś skrótem.  

W social mediach pojawia się wiele wpisów, które mogą wydawać się niezależną opinią celebryty, a są po prostu opłaconą reklamą. Niestety, zdarza się, że treści sponsorowane ukrywane są pod pozorem zwykłych postów, bezstronnych recenzji lub relacji z wydarzeń. To niedozwolone praktyki rynkowe. Dlatego prowadzimy działania administracyjne i – równolegle - przygotowujemy wytyczne dla branży. Pokazujemy również konsumentom jak nie wpaść w pułapki influencer marketingu – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.  

Na Instagramie UOKiK promuje tzw. tipy, czyli wskazówki, które użytkownicy powinni wziąć pod uwagę przy ocenie określonych treści. Urząd zachęca do szukania wyraźnych oznaczeń w publikacjach influencerów, np. #wspolpracareklamowa, (reklama), [reklama] „Materiał reklamowy na zlecenie…”, #materiałsponsorowany, (post sponsorowany).  

Komentarz

Współpraca Prezesa UOKiK ze środowiskiem osób zainteresowanych jest pozytywnym sygnałem. Wydaje się jednak, że działania uświadamiające powinny być prowadzone również w innych mediach społecznościowych. Influencerzy działają nie tylko na Instagramie.

Wspieramy influencerów w odpowiednich regulacjach umownych ze sponsorami oraz w świadomym i prawidłowym oznaczaniu materiałów sponsorowanych. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie napisz do nas na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

kompas 01

Czy zainteresował Ciebie ten temat?

Skutecznie doradzaliśmy wielu Klientom w tym obszarze prawnym - pomożemy również Tobie!

Skontaktuj się już teraz, aby uzyskać więcej informacji i umówić się z prawnikiem: