W zak艂adce Publikacje prezentowane s膮 artyku艂y zawieraj膮ce rzeczowe i rzetelne przedstawienie konkretnych zagadnie艅 prawnych z obszaru prawa ochrony konkurencji i konsument贸w, prawa 偶ywno艣ciowego, Compliance lub dotycz膮cych specyfiki pracy wewn臋trznych dzia艂贸w prawnych (in-house).

Celem publikacji jest przedstawienie istotnych kwestii prawnych w spos贸b jak najbardziej przyst臋pny dla czytelnika.

Zach臋camy do lektury!

Wybierz kategori臋:

Maksymalna ilo艣ci 偶ywno艣ci zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD) 鈥 nowe poziomy

Maksymalna ilo艣ci 偶ywno艣ci zbywanej w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD) 鈥 nowe poziomy

Rolniczy Handel Detaliczny jest promowany jako metoda na zwi臋kszenie atrakcyjno艣ci produkcji rolnej na ma艂膮 skal臋. RHD obecnie daje mo偶liwo艣膰 sprzeda偶y produkt贸w rolnych i przetwor贸w bez konieczno艣ci zak艂adania firmy, op艂acania ZUS-u, p艂acenia VAT-u oraz op艂acania podatku dochodowego (PIT) do kwoty 100.000 z艂 przychodu.

Czytaj wi臋cej...

Projekt zmian ustawy antyzatorowej 鈥 jakie s膮 planowane zmiany?

Projekt zmian ustawy antyzatorowej 鈥 jakie s膮 planowane zmiany?

W toku stosowania ustawy z dnia 8 marca 2013 r. o przeciwdzia艂aniu nadmiernym op贸藕nieniom w transakcjach handlowych (tzw. ustawa antyzatorowa) pojawi艂y si臋 liczne postulaty w du偶ej mierze dotycz膮ce nowego obowi膮zku sk艂adania sprawozda艅 o praktykach p艂atniczych przez podmioty do tego zobowi膮zane. Wed艂ug projektodawc贸w, do艣wiadczenia z dotychczasowego stosowania przepis贸w w tym zakresie pokazuj膮, 偶e w niekt贸rych aspektach potrzebne jest uproszczenie tego obowi膮zku, jak r贸wnie偶 doprecyzowanie i dodatkowe uregulowanie niekt贸rych kwestii w celu wyeliminowania pojawiaj膮cych si臋 w膮tpliwo艣ci.

Czytaj wi臋cej...

Suplementy b臋d膮 w wydzielonym miejscu w aptece. Co zmieni si臋 w reklamie i prezentacji suplement贸w diety?  Projektowane zmiany w ustawie o bezpiecze艅stwie 偶ywno艣ci i 偶ywienia.

Suplementy b臋d膮 w wydzielonym miejscu w aptece. Co zmieni si臋 w reklamie i prezentacji suplement贸w diety? Projektowane zmiany w ustawie o bezpiecze艅stwie 偶ywno艣ci i 偶ywienia.

Projektowane s膮 zmiany ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpiecze艅stwie 偶ywno艣ci i 偶ywienia, kt贸re wynikaj膮 z konieczno艣ci dostosowania instrument贸w nadzoru rynku 艣rodk贸w spo偶ywczych obj臋tych powiadomieniem o pierwszym wprowadzeniu do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przede wszystkim suplement贸w diety, do dynamicznie rozwijaj膮cego si臋 rynku tych produkt贸w.

Czytaj wi臋cej...

Informacja o produkcie dla konsumenta 鈥 kto odpowiada za tre艣膰 reklamy i etykiet臋?

Informacja o produkcie dla konsumenta 鈥 kto odpowiada za tre艣膰 reklamy i etykiet臋?

Czy w Polsce G艂贸wny Inspektor Sanitarny lub G艂贸wny Inspektor Farmaceutyczny mogliby wyda膰 ostrze偶enie podobne do tego jakie otrzyma艂 m.in. Amazon w Stanach Zjednoczonych?

Prawid艂owe znakowanie produkt贸w CPG ("Consumer Product Goods") 鈥 np. produkt贸w 偶ywno艣ciowych, produkt贸w kosmetycznych, suplement贸w diety czy tzw. wyrob贸w z pogranicza to nie zawsze jest 艂atwe zadanie.

Czytaj wi臋cej...

Prowadzenie post臋powa艅 wyja艣niaj膮cych w praktyce: jak reagowa膰 na zg艂oszenia anonimowe?

Prowadzenie post臋powa艅 wyja艣niaj膮cych w praktyce: jak reagowa膰 na zg艂oszenia anonimowe?

Wiele organizacji zmaga si臋 tym, w jaki spos贸b skutecznie prowadzi膰 post臋powania wyja艣niaj膮ce wszcz臋te na skutek zg艂oszenia okre艣lonej nieprawid艂owo艣ci. O ile zg艂oszenia, kt贸re s膮 zg艂oszone przez osoby, kt贸re przedstawiaj膮 swoje dane osobowe wydaj膮 si臋 (niejednokrotnie pozornie) prostsze do prowadzenia, to zg艂oszenia anonimowe niemal zawsze stanowi膮 wyzwanie. Organizacje, kt贸ra zezwalaj膮 lub zach臋caj膮 do anonimowego zg艂aszania nieprawid艂owo艣ci, powinny wiedzie膰 jak sobie z nimi radzi膰.

Czytaj wi臋cej...

Izomery trans 鈥 baza dla konsument贸w i przedsi臋biorc贸w

Izomery trans 鈥 baza dla konsument贸w i przedsi臋biorc贸w

Z dost臋pnych informacji mo偶na wyczyta膰, 偶e Narodowy Instytut Zdrowia, zaktualizowa艂 utworzon膮 w 2017 roku, elektroniczn膮 Baz臋 danych dotycz膮cych zawarto艣ci izomer贸w trans kwas贸w t艂uszczowych w 艣rodkach spo偶ywczych (eBaza).

Czytaj wi臋cej...

Ochratoksyna A 鈥 nowe maksymalne dopuszczalne poziomy w niekt贸rych produktach 偶ywno艣ciowych, w tym w proszku kakaowym

Ochratoksyna A 鈥 nowe maksymalne dopuszczalne poziomy w niekt贸rych produktach 偶ywno艣ciowych, w tym w proszku kakaowym

Ochratoksyna A (OTA) to mikotoksyna naturalnie wytwarzana przez grzyby z rodzaju Aspergillus (np. A. ochraceus), A. carbonarius) i Penicillium (np. P. verrucosum) i obecna jako zanieczyszczenie w 偶ywno艣ci. Ochratoksyna A powstaje podczas suszenia na s艂o艅cu i przechowywania ro艣lin uprawnych. Jej powstawaniu mo偶na zapobiega膰, stosuj膮c dobre praktyki suszenia i przechowywania.

Czytaj wi臋cej...

HR w centrum zainteresowania prawa konkurencji. Wskaz贸wki, kt贸re ka偶dy HR-owiec powinien zna膰.

HR w centrum zainteresowania prawa konkurencji. Wskaz贸wki, kt贸re ka偶dy HR-owiec powinien zna膰.

Organy antymonopolowe staj膮 si臋 bardziej aktywne, r贸wnie偶 mo偶e to dotyczy膰 obszar贸w, kt贸re typowo nie s膮 postrzegane jako bezpo艣rednio nara偶one na ryzyko dzia艂a艅 antykonkurencyjnych.

Czytaj wi臋cej...

Dwutlenek tytanu nie jest ju偶 dopuszczony jako dodatek do 偶ywno艣ci w UE od dnia 7 sierpnia 2022 r.

Dwutlenek tytanu nie jest ju偶 dopuszczony jako dodatek do 偶ywno艣ci w UE od dnia 7 sierpnia 2022 r.

Dwutlenek tytanu (E171) jest dodatkiem stosowanym w 偶ywno艣ci jako barwnik, kt贸ry od 7 sierpnia 2022r. nie b臋dzie dopuszczony do wprowadzenia do obrotu w 偶ywno艣ci.

Czytaj wi臋cej...

聽Sygnalista 鈥 post臋powania wyja艣niaj膮ce (4): Prowadzenie rozm贸w wyja艣niaj膮cych

聽Sygnalista 鈥 post臋powania wyja艣niaj膮ce (4): Prowadzenie rozm贸w wyja艣niaj膮cych

Przedstawiamy kolejny artyku艂 z cyklu po艣wi臋conego wewn臋trznym post臋powaniom wyja艣niaj膮cym.   Poruszymy temat prowadzenia rozm贸w wyja艣niaj膮cych, kt贸ry z do艣wiadczenia zauwa偶amy wywo艂uje najwi臋cej emocji 鈥 zar贸wno w艣r贸d przes艂uchiwanych, jak i prowadz膮cych post臋powanie wyja艣niaj膮ce.

Czytaj wi臋cej...

Sygnalista: prowadzenie post臋powa艅 wewn臋trznych (3) 鈥 Plan post臋powania

Sygnalista: prowadzenie post臋powa艅 wewn臋trznych (3) 鈥 Plan post臋powania

Bez planu, wewn臋trzne post臋powanie wyja艣niaj膮ce b臋dzie nieefektywne. 殴le zaplanowane post臋powanie mo偶e okaza膰 si臋 gorsze ni偶 nieprzeprowadzenie post臋powania w og贸le.

Post臋powanie wyja艣niaj膮ce powinno by膰 zaplanowane tak, aby by艂o skuteczne i w艂a艣ciwie przeprowadzone.

Czytaj wi臋cej...

Gdy produkt oka偶e si臋 鈥瀟owarem problematycznym鈥 - ochrona interes贸w w relacjach B2B

Gdy produkt oka偶e si臋 鈥瀟owarem problematycznym鈥 - ochrona interes贸w w relacjach B2B

Przez media przemkn臋艂a informacja o problemie, kt贸ry mia艂 spotka膰 jednego ze znanych 艣wiatowych producent贸w kawy. Medialnym zwyczajem brzmia艂y one w tonie sensacyjno-anegdotycznym, na potrzeby tego wpisu nie musimy wdawa膰 si臋 w szczeg贸艂y konkretnego zdarzenia. Powiedzmy jedynie, 偶e produkt by艂 pe艂nowarto艣ciowy (nawet bardzo), ale problematyczny i nie ten, kt贸ry zosta艂 zam贸wiony.

Czytaj wi臋cej...

Zesp贸艂 ds. Ro艣lin Zielarskich mo偶e wprowadzi膰 nowe wymogi w zakresie obrotu i rejestru produkt贸w zielarskich.

Zesp贸艂 ds. Ro艣lin Zielarskich mo偶e wprowadzi膰 nowe wymogi w zakresie obrotu i rejestru produkt贸w zielarskich.

Producenci zi贸艂, herbatek zio艂owych oraz innych produkt贸w na bazie produkt贸w zielarskich powinni bacznie 艣ledzi膰 prace i rozw贸j zada艅 nowo powo艂anego organu przy MRiRW - Zespo艂u ds. Ro艣lin Zielarskich.

Czytaj wi臋cej...

Sygnalista 鈥 post臋powania wyja艣niaj膮ce (2): Stronniczo艣膰 lub uprzedzenia w post臋powaniach wyja艣niaj膮cych

Sygnalista 鈥 post臋powania wyja艣niaj膮ce (2): Stronniczo艣膰 lub uprzedzenia w post臋powaniach wyja艣niaj膮cych

Przedstawiamy drugi artyku艂 z cyklu po艣wi臋conego wewn臋trznym post臋powaniom wyja艣niaj膮cym. Dzi艣 o tym czym jest tzw. 鈥bias鈥 鈥 stronniczo艣膰 lub uprzedzenia w prowadzeniu post臋powania.  

Czytaj wi臋cej...

UOKiK zbli偶a si臋 do konsument贸w i wchodzi z kampani膮 informacyjn膮 na Instagrama.

UOKiK zbli偶a si臋 do konsument贸w i wchodzi z kampani膮 informacyjn膮 na Instagrama.

Prezes UOKiK finalizuje prace nad wytycznymi dla infuencer贸w w zakresie oznaczania materia艂贸w reklamowych. O tym dlaczego niekt贸re wpisy celebryt贸w mog膮 by膰 uznane za kryptoreklam臋 pisali艣my we wpisie Koniec kryptoreklam w influencer marketingu.  

Czytaj wi臋cej...

Sygnalista - post臋powanie wyja艣niaj膮ce (1): Kto prowadzi 艣ledztwo?

Sygnalista - post臋powanie wyja艣niaj膮ce (1): Kto prowadzi 艣ledztwo?

Przedstawiamy pierwszy artyku艂 z cyklu po艣wi臋conego wewn臋trznym post臋powaniom wyja艣niaj膮cym.  Na pocz膮tek, kto powinien je prowadzi膰?

Czytaj wi臋cej...

Orzecznictwo TSUE: czy wykaz sk艂adnik贸w 偶ywno艣ci musi zawiera膰 konkretne formu艂y witamin?

Orzecznictwo TSUE: czy wykaz sk艂adnik贸w 偶ywno艣ci musi zawiera膰 konkretne formu艂y witamin?

  • Nowe

Zdaniem Trybuna艂u Sprawiedliwo艣ci Unii Europejskiej, wykaz sk艂adnik贸w 偶ywno艣ci zawieraj膮cej witamin臋 nie musi zawiera膰 informacji o konkretnej stosowanej formule witaminy - Wystarczy poda膰 nazw臋 samej witaminy na etykiecie 艣rodka spo偶ywczego. Co to oznacza w praktyce? Wyrok w sprawie C-533/20, Upfield W臋gry.

Czytaj wi臋cej...

Zrewidowany projekt tzw. ustawy o ochronie sygnalist贸w 鈥 20 kluczowych komentarzy

Zrewidowany projekt tzw. ustawy o ochronie sygnalist贸w 鈥 20 kluczowych komentarzy

  • Nowe

Na stronie Rz膮dowego Centrum Legislacji pojawi艂 si臋 zrewidowany projekt ustawy o ochronie os贸b zg艂aszaj膮cych naruszenia prawa (tzw. ochrony sygnalist贸w). Nowy projekt ustawy jest odpowiedzi膮 na zg艂oszone podczas konsultacji publicznych uwagi do pierwotnego projektu opublikowanego w pa藕dzierniku 2021 r.

Polski proces legislacyjny omawianego projektu ustawy jest ju偶 op贸藕niony wzgl臋dem obowi膮zku wdro偶enia Dyrektywy 2019/1937 w sprawie ochrony os贸b zg艂aszaj膮cych naruszenia prawa Unii. Termin wdro偶enia przepis贸w krajowych wskazany w Dyrektywie up艂yn膮艂 17 grudnia 2021 r.

Czytaj wi臋cej...

Czy hasztag mo偶e by膰 niedozwolonym o艣wiadczeniem zdrowotnym?

Czy hasztag mo偶e by膰 niedozwolonym o艣wiadczeniem zdrowotnym?

  • Nowe

W Internecie i mediach spo艂eczno艣ciowych konsumenci s膮 zalewani r贸偶nego rodzaju tre艣ciami, w tym o charakterze marketingowym. Przedsi臋biorcy i agencje marketingowe pr贸buj膮 na wiele sposob贸w przebi膰 si臋 ze swoimi reklamami, do czego coraz cz臋艣ciej wykorzystywany do tego celu jest znany od wiek贸w tzw. marketing szeptany, obecnie nazywany influencer marketingiem, o kt贸rym pisali艣my w artykule 鈥Koniec kryptoreklam w influencer marketingu?鈥. Dodatkowo, tre艣ci oznaczane s膮 tak偶e tzw. hashtagami (#), kt贸re opr贸cz funkcji grupowania tre艣ci, mog膮 by膰 te偶 traktowane jako osobny przekaz marketingowy.

Czytaj wi臋cej...

Suplementy diety 鈥 jedna reklama, dwie mo偶liwe kary

Suplementy diety 鈥 jedna reklama, dwie mo偶liwe kary

Rynek suplement贸w diety ro艣nie z roku na rok, a ich producenci prze艣cigaj膮 si臋 w reklamowaniu swoich produkt贸w. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e mimo i偶 suplementy diety cz臋sto s膮 dost臋pne w aptece, to jednak s膮 produktami 偶ywno艣ciowymi, a nie produktami leczniczymi. Ma to niebagatelne znaczenie w zakresie reklamy tych specyfik贸w. B艂臋dne oznakowanie suplement贸w diety 鈥 r贸wnie偶 w reklamie, mo偶e skutkowa膰 na艂o偶eniem przynajmniej kar administracyjnych na przynajmniej dw贸ch podstawach.

Czytaj wi臋cej...

Planowana nowelizacja tzw. ustawy o zatorach p艂atniczych

Planowana nowelizacja tzw. ustawy o zatorach p艂atniczych

Do konsultacji spo艂ecznych trafi艂 projekt ustawy o zmianie ustawy o przeciwdzia艂aniu nadmiernym op贸藕nieniom w transakcjach handlowych oraz ustawy o finansach publicznych. Projekt ustawy ma na celu doprecyzowanie przepis贸w i uproszczenie obowi膮zku sprawozdawczego oraz popraw臋 efektywno艣ci post臋powania w sprawie nadmiernego op贸藕niania ze spe艂nianiem 艣wiadcze艅 pieni臋偶nych. Projekt zak艂ada szereg uproszcze艅 - co dok艂adnie si臋 zmieni?

Czytaj wi臋cej...

Nowelizacja ustawy o paszach

Nowelizacja ustawy o paszach

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opublikowa艂o projekt ustawy zmieniaj膮cej ustaw臋 o paszach. Zmiany wynikaj膮 z konieczno艣ci zapewnienia stosowania Rozporz膮dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 2019/4 z 11 grudnia 2019 r. w sprawie wytwarzania, wprowadzania do obrotu i stosowania paszy leczniczej.

Czytaj wi臋cej...

Ochrona sygnalist贸w 鈥 kluczowe zmiany w projekcie

Ochrona sygnalist贸w 鈥 kluczowe zmiany w projekcie

Projekt ustawy o ochronie sygnalist贸w ci膮gle w powijakach. 10 kierunkowych zmian, kt贸re ju偶 s膮 znane. Ustawodawca nie spieszy si臋 z przedstawieniem zrewidowanego projektu ustawy o ochronie os贸b zg艂aszaj膮cych naruszenia prawa 鈥 tzw. ustawy o sygnalistach. Na dzi艣 dost臋pne jest raptem jedno stanowisko resortu do uwag zg艂oszonych przez Zwi膮zek Powiat贸w Polskich.

Czytaj wi臋cej...

Podw贸jna dystrybucja 鈥 istota i nadchodz膮ce zmiany

Podw贸jna dystrybucja 鈥 istota i nadchodz膮ce zmiany

Komisja Europejska przedstawi艂a projekt nowych wytycznych, dotycz膮cych wymiany informacji w tzw. podw贸jnym systemie dystrybucji. Niekt贸re z propozycji by艂y krytykowane przez przedsi臋biorc贸w, st膮d Komisja zdecydowa艂a o prowadzeniu konsultacji w sprawie sekcji Wytycznych VBER, dotycz膮cych podw贸jnej dystrybucji w zakresie wymiany informacji. Przedsi臋biorcy dzia艂aj膮cy w systemie podw贸jnej dystrybucji powinni je szczeg贸艂owo przeanalizowa膰.

Czytaj wi臋cej...

呕ywno艣膰 zawieraj膮ca CBD czeka na jednoznaczne stanowisko prawne

呕ywno艣膰 zawieraj膮ca CBD czeka na jednoznaczne stanowisko prawne

Jest szansa na to, 偶e mo偶liwo艣膰 sprzeda偶y produkt贸w 偶ywno艣ciowych zawieraj膮cych CBD wyja艣ni si臋 na pocz膮tku maja 2022 r. O ile termin nie zostanie wyd艂u偶ony Europejski Urz膮d ds. Bezpiecze艅stwa 呕ywno艣ci (EFSA) ma wyznaczony termin ko艅cowy do 30 kwietnia 2022 r. na przedstawienie opinii w zakresie bezpiecze艅stwa stosowania kannabidiolu (CBD) jako nowej 偶ywno艣ci.

Czytaj wi臋cej...

Suplementy diety z piperyn膮 - 2mg / dzie艅

Suplementy diety z piperyn膮 - 2mg / dzie艅

Pieprz jest nie tylko dodatkiem do potraw w kuchni. Wed艂ug raport贸w i bada艅, ma on r贸wnie偶 w艂a艣ciwo艣ci lecznicze. Okazuje si臋, 偶e ta -  wydawa艂oby si臋 zwyczajna przyprawa, zawiera w sobie dobroczynny sk艂adnik. Dowiedziono, 偶e wyst臋puj膮ca w pieprzu piperyna mo偶e mie膰 korzystny wp艂yw na organizm ludzki.

Czytaj wi臋cej...

NOWA 呕YWNO艢膯 鈥 nowe smaki i innowacyjne technologie produkcji 偶ywno艣ci te偶 maj膮 swoje regulacje

Bran偶a spo偶ywcza jest jedn膮 z najszybciej rozwijaj膮cych si臋 bran偶 na rynku. Producenci aktywnie poszukuj膮 nowych rozwi膮za艅, aby sprosta膰 oczekiwaniom swoich klient贸w. Staraj膮 si臋 te偶 wci膮偶 ich zaskakiwa膰.

Czytaj wi臋cej...

O艣wiadczenia zdrowotne w reklamie 偶ywno艣ci

Poprawne wykorzystanie o艣wiadcze艅 zdrowotnych na opakowaniu produktu, a zarazem zagwarantowanie atrakcyjnego i chwytliwego przekazu marketingowego, to nie lada wyzwanie dla producent贸w, wypuszczaj膮cych na rynek nowy produkt. Warto wiedzie膰, jak nale偶y stosowa膰 dane o艣wiadczenia, aby by艂y zgodne z obowi膮zuj膮cymi przepisami, i jednocze艣nie skutecznie zach臋ca艂y do zakupu. 

Czytaj wi臋cej...

Kolejne substancje zakazane w produkcji 艣rodk贸w spo偶ywczych

Wa偶na zmiana dla producent贸w i dystrybutor贸w suplement贸w diety - 10 substancji zostanie zakazanych.

Na stronie Rz膮dowego Centrum Legislacji (RCL) pojawi艂 si臋 projekt rozporz膮dzenia Ministra Zdrowia, zmieniaj膮cego Rozporz膮dzenie w sprawie substancji wzbogacaj膮cych dodawanych do 偶ywno艣ci1

Czytaj wi臋cej...

Zestawienie uchwa艂 Zespo艂u ds. Suplement贸w Diety

20 wrze艣nia 2021 r. Zesp贸艂 do spraw Suplement贸w Diety przygotowa艂 zestawienie wszystkich Uchwa艂 Zespo艂u do spraw Suplement贸w Diety dzia艂aj膮cego przy Radzie Sanitarno-Epidemiologicznej.

 Zestawienie jest pomocne na etapie ustalania sk艂ad贸w oraz produkcji suplement贸w diety, poniewa偶 wskazuje substancje niedozwolone w procesie produkcyjnym oraz maksymalne st臋偶enia dopuszczone do obrotu.

Czytaj wi臋cej...

Orzecznictwo: dystrybucja selektywna ogranicza konkurencj臋

Zgodnie z wyrokiem niemieckiego Federalnego Trybuna艂 Sprawiedliwo艣ci z 6 lipca 2021 r. (sygn. KZR 35/20 - Porsche Tuning II), tzw. dystrybucja selektywna stosowana przez producenta aut marki Porsche ogranicza konkurencj臋 podmiotom zajmuj膮cym si臋 tzw. tuningiem. Tajemnica handlowa nie jest chroniona, je艣li ujawnienie jest wymagane w celu ochrony konkurencji i skutecznego egzekwowania prawa Unii.

Czytaj wi臋cej...

Koniec kryptoreklam w influencer marketingu?

Influencer marketing jest jednym z najszybciej rosn膮cych obszar贸w marketingu. Prognozy rynkowe wskazuj膮, 偶e warto艣膰 globalna tego rynku w 2022 r. wyniesie a偶 15 mld dolar贸w. Istnieje wiele czynnik贸w, dla kt贸rych marki opieraj膮 promocj臋 swoich produkt贸w poprzez influencer贸w. Jednym z najwa偶niejszych jest gigantyczny wzrost konsumpcji tre艣ci na platformach, na kt贸rych influencerzy buduj膮 sw贸j wizerunek oraz ich 艂atwa dost臋pno艣膰. Na platformach spo艂eczno艣ciowych u偶ytkownicy sp臋dzaj膮 艣rednio kilkadziesi膮t minut dziennie, przez co media te wydaj膮 si臋 wyj膮tkowo atrakcyjne dla stale przybywaj膮cych, pocz膮tkuj膮cych influencer贸w.

Czytaj wi臋cej...

Przyj臋cie zg艂oszenie naruszenia i co dalej? 10 powod贸w, dla kt贸rych warto zaanga偶owa膰 zewn臋trzny 鈥瀦esp贸艂 艣ledczy鈥

Sytuacji, kt贸re mog膮 powodowa膰 potrzeb臋 prowadzenia wewn臋trznego post臋powania wyja艣niaj膮cego jest bardzo wiele. Dobrym przyk艂adem jest chocia偶by 艣rodowisko pracy 鈥 zg艂oszony zarzut dyskryminacji lub n臋kania, zastraszania lub nadu偶ycia w miejscu pracy, zarzut niew艂a艣ciwego korzystania z Internetu lub medi贸w spo艂eczno艣ciowych, oszustwo, naruszenia konflikt贸w interes贸w, i wiele innych.

Czytaj wi臋cej...

Atrakcyjno艣膰 suplement贸w diety w Polsce 鈥 regulacje prawne

Suplementy diety niew膮tpliwie podbi艂y polski rynek, a ich popularno艣膰 wci膮偶 ro艣nie. Z dost臋pnych bada艅 i informacji wynika, 偶e prawie po艂owa Polak贸w (48 %) ka偶dego dnia za偶ywa suplementy diety, a 7 na 10 Polak贸w stosuje je okazjonalnie. Jednak偶e, tylko 27 % potrafi je poprawnie zdefiniowa膰.

Czytaj wi臋cej...

Zakaz konkurencji B2B - najcz臋stsze b艂臋dy, kt贸re mog膮 powodowa膰 niewa偶no艣膰 umowy

Zakaz konkurencji B2B - najcz臋stsze b艂臋dy, kt贸re mog膮 powodowa膰 niewa偶no艣膰 umowy

  • Wa偶ne

Zatrudnienie pracownika wi膮偶e si臋 z bardzo wysokim kosztem dla pracodawcy. Popularn膮 alternatyw膮 dla umowy o prac臋 jest tzw. samozatrudnienie, czyli umowa B2B. Tytu艂owy zakaz konkurencji wyst臋puje w szeregu umow, w tym w umowach cywilnoprawnych.

Czytaj wi臋cej...

Czy czekolada musi zawiera膰 w sk艂adzie kakao? Czyli przegl膮d przepis贸w ws. wyrob贸w czekoladowych.

 

Czekolada jest jednym z ulubionych produkt贸w spo偶ywczych konsument贸w na ca艂ym 艣wiecie. Na rynku spo偶ywczym mo偶emy zaobserwowa膰 wiele rodzaj贸w czekolady, a ona sama dodawana jest do wielu wyrob贸w cukierniczych, przek膮sek czy s艂odyczy. Poszczeg贸lne wyroby czekoladowe nierzadko istotnie r贸偶ni膮 si臋 mi臋dzy sob膮 smakiem, jako艣ci膮 czy zawarto艣ci膮 nadzienia.

Czytaj wi臋cej...

聽Przewaga kontraktowa pod lup膮 (6): W jakich sytuacjach i w jaki spos贸b b臋dzie interweniowa艂 Prezes UOKiK?

 

Przedstawiamy najnowszy (sz贸sty) artyku艂 naszego cyklu 鈥濸rzewaga kontraktowa pod lup膮鈥.

Czytaj wi臋cej...

Przewaga kontraktowa pod lup膮 (5): Nowe regu艂y rabatowe

Temat planowanych ogranicze艅 w udzielaniu rabat贸w budzi emocje, nie tylko w艣r贸d prawnik贸w, ale i u przedsi臋biorc贸w.

Czytaj wi臋cej...

Propozycja Ustawy Franczyzowej. Czy franczyza doczeka si臋 odr臋bnej regulacji?

 

Franczyza to model biznesowy, kt贸ry z ka偶dym rokiem zyskuje na popularno艣ci. Jednak偶e, pomimo zauwa偶alnego rozwoju i sta艂ego wzrostu liczby marek franczyzowych, kwestia ta wci膮偶 nie zosta艂a uregulowana przez polskiego ustawodawc臋.

Czytaj wi臋cej...

Wnioski z decyzji Prezesa UOKiK w sprawie zator贸w p艂atniczych

Niew膮tpliwie, rok 2020 r. i pocz膮tek 2021 up艂yn臋艂y pod znakiem zintensyfikowanych dzia艂a艅 Prezesa UOKiK w sprawie zwalczania nadmiernego op贸藕niania si臋 ze spe艂nianiem 艣wiadcze艅 pieni臋偶nych. W niniejszym artykule przedstawiamy pierwsze wnioski wyp艂ywaj膮ce z lektury wydanych dot膮d decyzji przez Prezesa UOKiK.

Czytaj wi臋cej...

Przewaga kontraktowa pod lup膮 (3): Czy bezwzgl臋dnie wszystkie podmioty uczestnicz膮ce w obrocie rolno-spo偶ywczym b臋d膮 podlega膰 rygorom Ustawy?

Przewaga kontraktowa pod lup膮 (3): Czy bezwzgl臋dnie wszystkie podmioty uczestnicz膮ce w obrocie rolno-spo偶ywczym b臋d膮 podlega膰 rygorom Ustawy?

Przedstawiamy najnowszy (trzeci) artyku艂 naszego cyklu 鈥濸rzewaga kontraktowa pod lup膮鈥.

W niniejszym artykule poruszymy kwesti臋 zwi膮zan膮 z tym, jakie podmioty zostan膮 obj臋te projektem znowelizowanej Ustawy o przeciwdzia艂aniu nieuczciwemu wykorzystaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spo偶ywczymi (Projekt).

Czytaj wi臋cej...

Rabaty na celowniku Prezesa UOKiK

2021 fairlegal ln post link rabaty

UOKiK szczeg贸艂owo przyjrza艂 si臋 polityce rabatowej du偶ych sieci handlowych. Rezultatem jest kompleksowy raport zawieraj膮cy dane i zalecenia dotycz膮ce rabat贸w stosowanych przez sieci handlowe.

Czytaj wi臋cej...

Przewaga kontraktowa pod lup膮 (2): Na jakim etapie jest implementacja Dyrektywy 2019/633 w Polsce?

zrzut ekranu 2021 05 13 o 19.54.20

To kolejny (drugi) artyku艂 naszego cyklu 鈥濸rzewaga kontraktowa pod lup膮鈥.

Tym razem om贸wimy, jak przedstawiaj膮 si臋 nasze krajowe post臋py nad implementacj膮 Dyrektywy 2019/633 i na jakim etapie jeste艣my w Polsce.

Czytaj wi臋cej...

Podatki od "ma艂pek" i cukru - jakie s膮 wst臋pne obserwacje po pierwszym kwartale obowi膮zywania nowych regulacji?

zrzut ekranu 2021 05 13 o 19.56.08

Podatek cukrowy oraz podatek od tzw. ma艂pek, to jedne z najg艂o艣niejszych rodzaj贸w danin publicznych w ostatnim czasie.

Wraz z pocz膮tkiem roku wesz艂y w 偶ycie przepisy okre艣laj膮ce nieznane dotychczas op艂aty od powy偶szych 艣rodk贸w spo偶ywczych. Rz膮d podkre艣la艂, i偶 celem wprowadzenia op艂at jest promowanie prozdrowotnych wybor贸w konsument贸w.

Czytaj wi臋cej...

Przewaga kontraktowa pod lup膮 (1): Czy implementacja Dyrektywy 2019/633 wzmocni ochron臋 sektora rolno-spo偶ywczego przed nieuczciwymi praktykami handlowymi?

zrzut ekranu 2021 05 13 o 19.57.26

Niniejszym artyku艂em rozpoczynamy cotygodniowy cykl pod tytu艂em 鈥濸rzewaga kontraktowa pod lup膮鈥. Seria ta, ma za zadanie przybli偶enie tematyki zwi膮zanej nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spo偶ywczymi. Publikacje b臋d膮 pojawia艂y si臋 raz w tygodniu.

Czytaj wi臋cej...

Wdro偶enie szkole艅 i procedur zapewniaj膮cych zgodno艣膰 z prawem konkurencji mo偶e by膰 obowi膮zkiem na艂o偶onym przez organ.

zrzut ekranu 2021 05 13 o 19.59.11

W dniu 2 kwietnia 2021 r. Austriacki organ ds. Konkurencji przyj膮艂 zobowi膮zania i zamkn膮艂 post臋powanie przeciwko Merck Sharp & Dohme GmbH, dotycz膮ce strategii cenowych, kt贸rym zarzucano niezgodne z prawem utrudnianie wej艣cia konkurent贸wgenerycznych na rynek.

Czytaj wi臋cej...

Efektywna implementacja Dyrektywy o ochronie sygnalist贸w?

Do 17 grudnia tego roku, 27 pa艅stw cz艂onkowskich jest zobowi膮zanych do wdro偶enia w krajowych porz膮dkach prawnych europejskich regulacji, kt贸re zak艂adaj膮 nowe obowi膮zki dla przedsi臋biorc贸w w zakresie ochrony sygnalist贸w.

Czytaj wi臋cej...

V Dyrektywa AML wa偶na dla kolejnych grup przedsi臋biorc贸w

zrzut ekranu 2021 05 13 o 20.01.40

Wdro偶enie Dyrektywy AML V, czyli przepis贸w dotycz膮cych kwestii zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieni臋dzy lub finansowania terroryzmu oraz wprowadzenie zmian, do kt贸rych zobowi膮za艂a si臋 Polska w rezultacie post臋powania naruszeniowego wszcz臋tego przez Komisj臋 Europejsk膮, nast膮pi ju偶 niebawem.

Czytaj wi臋cej...

Zmowa na w臋gierskim rynku agencji po艣rednictwa pracy 鈥 istotno艣膰 znajomo艣ci prawa konkurencji w obszarze HR.

zrzut ekranu 2021 05 13 o 20.03.13

W臋gierski Urz膮d ds. Konkurencji GVH na艂o偶y艂 kar臋 finansow膮 w wysoko艣ci prawie 3 mln EUR na w臋gierskie agencje 艣wiadcz膮ce us艂ugi z zakresu zarz膮dzania zasobami ludzkimi.

Czytaj wi臋cej...

Implementacja Dyrektywy ECN+. Czy zapewni bardziej efektywne dzia艂anie UOKiK?

zrzut ekranu 2021 05 13 o 20.04.38

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w, kt贸ra jest obecnie w toku konsultacji publicznych, wynika z potrzeby implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2019/1 z 11 grudnia 2018 r. (tzw. Dyrektywa ECN+) maj膮cej na celu nadanie organom ochrony konkurencji pa艅stw cz艂onkowskich dodatkowych uprawnie艅 w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia nale偶ytego funkcjonowania rynku wewn臋trznego.

Czytaj wi臋cej...

Naturalny, czyli jaki? Wymagania dla prawid艂owego oznaczania produkt贸w spo偶ywczych jako 鈥瀗aturalne鈥.

  • Wa偶ne

Wraz ze wzrostem popularno艣ci produkt贸w naturalnych, zwi臋kszy艂a si臋 ilo艣膰 pyta艅 nurtuj膮cych zar贸wno producent贸w, jak i konsument贸w odno艣nie oznaczania ich mianem 鈥瀗aturalnych鈥. W przepisach na pr贸偶no szuka膰 definicji poj臋cia 鈥瀙roduktu naturalnego鈥, dlatego te偶 przyj臋to, i偶 ka偶dy przypadek oznaczania danego wyrobu lub sk艂adnika 鈥瀗aturalnym鈥 nale偶y rozpatrywa膰 indywidualnie. Istniej膮 jednak pewne wytyczne, kt贸re mog膮 by膰 pomocne przy takiej klasyfikacji.

Czytaj wi臋cej...

Nowa ustawa o przeciwdzia艂aniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej od maja 2021?

Ca艂kiem nowa ustawa, kt贸ra mo偶e dotyczy膰 szerszej grupy producent贸w. Definiuje zakazane praktyki, co do kt贸rych b臋d膮 wymagane dzia艂ania dostosowawcze po stronie przedsi臋biorc贸w. Czy nowa regulacja wymusi zmiany w umowach dostaw produkt贸w rolno-spo偶ywczych?

Czytaj wi臋cej...

Sprawozdanie o stosowanych terminach zap艂aty w transakcjach handlowych

Pojawi艂 si臋 oczekiwany wz贸r sprawozdania o terminach zap艂aty w transakcjach handlowych. Dodatkowo Ministerstwo Rozwoju przygotowa艂o Praktyczny Przewodnik z pytaniami i odpowiedziami jak poprawnie wype艂ni膰 raport.

Czytaj wi臋cej...

Co ma prawo konkurencji do dostawc贸w oprogramowania i dlaczego du偶o?

Prezes UOKiK w listopadzie br. przeprowadzi艂 kontrole i przeszukania w asy艣cie Policji w siedzibach sze艣ciu przedsi臋biorc贸w 鈥 w hurtowniach farmaceutycznych oraz u dostawc贸w oprogramowania informatycznego dla podmiot贸w sektora farmaceutycznego zarzucaj膮c nielegaln膮 wymian臋 informacji.

Sprawa jest interesuj膮ca szczeg贸lnie z uwagi na mo偶liwe naruszenie przepis贸w prawa konkurencji przed pomioty trzecie (dostawc贸w oprogramowania). Warto zatem przypomnie膰 podstawowe zasady zwi膮zane z pozyskiwaniem informacji z rynku, szczeg贸lnie od konkurent贸w.

Czytaj wi臋cej...

Ustawa o zatorach p艂atniczych w pigu艂ce

Ustawa o tzw. zatorach p艂atniczych (ustawa o terminach zap艂aty w transakcjach handlowych wraz z ustaw膮 zmieniaj膮c膮) wprowadzi艂a od 1 stycznia 2020r. istotne zmiany do zasad rozlicze艅 z kontrahentami, niezale偶nie od wielko艣ci b膮d藕 profilu dzia艂alno艣ci firmy. Nowe przepisy daj膮 te偶 'or臋偶' przy negocjacjach z wi臋kszymi kontrahentami. Na jej podstawie zosta艂o wszcz臋tych kilkadziesi膮t post臋powa艅 przez Prezesa UOKIK.

Poni偶ej przedstawiamy wskaz贸wki w zakresie podstawowych regulacji.

Czytaj wi臋cej...

Jednorazowa wymiana informacji mi臋dzy konkurentami mo偶e by膰 karana?

Wsp贸艂praca mi臋dzy przedsi臋biorcami jest powszechnym zjawiskiem gospodarczym i prawnym. I mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e opieraj膮c si臋 na klasycznej zasadzie swobody um贸w (z kodeksu cywilnego) relacje mi臋dzy przedsi臋biorcami mo偶na ustawa膰 dowolnie. Jednak wolno艣膰 gospodarcza jest jednak ograniczona m.in. przez zakaz praktyk ograniczaj膮cych konkurencj臋.

Czytaj wi臋cej...

Jakie pu艂apki prawne omija膰 przy handlu r贸wnoleg艂ym?

Czy nale偶y mie膰 si臋 na baczno艣ci ustalaj膮c promocje na terenie kraju z ograniczeniem odsprzeda偶y do innego pa艅stwa Unii? O tym dlaczego wiedza na temat tzw. handlu r贸wnoleg艂ego jest istotna, w najnowszym wydaniu Fair Wskaz贸wek.

Czytaj wi臋cej...

Jak prawid艂owo powiadomi膰 GIS o pierwszym wprowadzeniu do obrotu?

Podmioty, kt贸re zamierzaj膮 importowa膰 do Polski suplementy diety, 偶ywno艣膰 wzbogacan膮 lub specjalnego przeznaczenia 鈥 powinny pami臋ta膰, 偶e musz膮 one spe艂nia膰 wymagania okre艣lone w przepisach prawa 偶ywno艣ciowego dla 艣rodk贸w spo偶ywczych.

Czytaj wi臋cej...

R贸偶nicowanie cen przez dostawc臋 鈥 dowolno艣膰 czy obawa o zarzut nieuczciwej konkurencji?

Dyskryminacja, czyli zr贸偶nicowane traktowanie mo偶e dotyczy膰 wielu obszar贸w: nawi膮zania wsp贸艂pracy lub jej zaprzestania, wysoko艣ci udzielanych rabat贸w, ofert promocyjnych, wsparcia marketingowego lub cen. Dyskryminacja mo偶e przybra膰 form臋 niedozwolonej praktyki monopolistycznej i b臋dzie w贸wczas oceniana na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w lub mo偶e by膰 uznana za czyn nieuczciwej konkurencji i w贸wczas w艂a艣ciw膮 regulacj膮 do analizy b臋dzie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W tym artykule skupimy si臋 w艂a艣nie na tym ostatnim wymiarze.

Czytaj wi臋cej...

Dzia艂y HR poza radarem prawa konkurencji? Nic bardziej mylnego鈥

Prawo konkurencji dotyczy r贸wnie偶 dzia艂贸w HR/Personalnych. Warto wiedzie膰 czego si臋 wystrzega膰 w rozmowach bran偶owych np. na temat siatki wynagrodze艅.

Czytaj wi臋cej...

Promocje "gratis", "2+1 extra" - czy te powszechne praktyki rynkowe mog膮 by膰 wyzwaniem na gruncie prawa ochrony konkurencji i konsument贸w? Cz.1.

Praktyka decyzyjna i orzecznicza, zar贸wno w Polsce, jak i UE na tym tle nie jest bogata. Niemniej warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e tzw. gratisowe promowanie w niekt贸rych sytuacjach mo偶e rodzi膰 problemy zar贸wno na tle ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w (np. ustalanie cen odprzeda偶y), jak i ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (np. wprowadzanie konsument贸w w b艂膮d), o czym dalej w poni偶szym artykule.

Czytaj wi臋cej...

Promocje "gratis", "2+1 extra" - czy te powszechne praktyki rynkowe mog膮 by膰 wyzwaniem na gruncie prawa ochrony konsument贸w? Cz.2.

Jak wspominali艣my w ubieg艂otygodniowym artykule, praktyka decyzyjna i orzecznicza, zar贸wno w Polsce, jak i UE w temacie ofert 鈥榞ratisowych鈥 nie jest bogata. Poprzedni artyku艂 opisywa艂 potencjalne pu艂apki zwi膮zane z promocjami warto艣ciowymi na tle ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w (np. ustalanie cen odprzeda偶y).

Czytaj wi臋cej...

Nieznajomo艣膰 prawa szkodzi? Czy przed Prezesem UOKiK mo偶na powo艂ywa膰 si臋 na nieznajomo艣膰 przepis贸w?

Wydawa艂oby si臋 nic bardziej oczywistego 鈥 prowadz膮c biznes przepisy nale偶y zna膰 i 艣ledzi膰 zmieniaj膮c膮 si臋 rzeczywisto艣膰 regulacyjn膮. O ile nieznajomo艣ci膮 wyj膮tkowo skomplikowanych norm prawnych mog膮 pr贸bowa膰 si臋 zas艂ania膰 przeci臋tni obywatele, o tyle w stosunku do przedsi臋biorc贸w wymagany jest wy偶szy standard, co pokazuje opisana poni偶ej sprawa. Przesz艂a przez wszystkie etapy post臋powania odwo艂awczego i zako艅czy艂a wyrokiem S膮du Najwy偶szego (sygnatura ni偶ej), kt贸ry wskaza艂 na kilka praktycznych konkluzji, w tym jakie warunki uzasadnia艂yby argument nieznajomo艣ci przepis贸w.

Czytaj wi臋cej...

Podw贸jna dystrybucja - wymiana informacji z klientami detalicznymi mo偶e by膰 uznane za naruszenie prawa konkurencji.

Podw贸jna dystrybucja ("dual distribution") to sytuacja, w kt贸rej dostawca dostarcza towary do sprzedawc贸w detalicznych i jednocze艣nie sam dzia艂a r贸wnie偶 jako detalista. Co do zasady porozumienia wertykalne w relacjach podw贸jnej dystrybucji s膮 obj臋te Rozporz膮dzeniem w zakresie wy艂膮cze艅 grupowych 鈥 tzn. s膮 dozwolone. Niemniej poni偶ej opisany przypadek pokazuje, 偶e wymiana informacji w systemie podw贸jnej dystrybucji mo偶e by膰 uznane za porozumienie horyzontalne, a nie wertykalne 鈥 a tym samym niedopuszczalne.

Czytaj wi臋cej...

Wydanie Wytycznych karania kadry zarz膮dzaj膮cej przez Prezes UOKiK 鈥 zapowied藕 wzrostu ilo艣ci post臋powa艅 wobec manager贸w czy ujednolicenie podej艣cia?

Wed艂ug publicznie dost臋pnych informacji, Prezes UOKiK prowadzi aktualnie 4 post臋powania antymonopolowe, w kt贸rych bada dzia艂ania i zaniechania 艂膮cznie 19 os贸b zarz膮dzaj膮cych. Z zapowiedzi wynika, 偶e jeszcze w 2020 roku mo偶na si臋 spodziewa膰 decyzji zawieraj膮cych kary finansowe dla mened偶er贸w.

Czytaj wi臋cej...

Czy compliance to konieczno艣膰 w czasach g膮szczu regulacji?

Wsp贸艂czesne organizacje dzia艂aj膮 w bardzo niepewnym otoczeniu biznesowym, czego dowi贸d艂 przede wszystkim kryzys 2008 roku. Potrzebuj膮 one zaawansowanych narz臋dzi pozwalaj膮cych obni偶y膰 wyst臋powanie r贸偶nego rodzaju ryzyka, jakie zawsze zwi膮zane jest z podejmowaniem decyzji biznesowych. To zadanie ma w艂a艣nie wykona膰 dzia艂 compliance.

Czytaj wi臋cej...

Sojusze sieci detalicznych, grupy zakupowe 鈥 co nowego wnosi raport Komisji Europejskiej z maja 2020?

Sojusze detalist贸w (jako grupy zakupowe) s膮 znane na arenie krajowej, jak i mi臋dzynarodowej ju偶 od d艂u偶szego czasu. Zyskuj膮 na uwadze w ostatniej dekadzie w szczeg贸lno艣ci z uwagi na to, 偶e liczba tworzonych grup zakupowych ro艣nie, te istniej膮ce cz臋sto si臋 przegrupowuj膮, a niekt贸re z grup wchodz膮 w otwarte konflikty z dostawcami. 

Czytaj wi臋cej...

Temat sygnalist贸w i stworzenia ram prawnych ich ochrony w Polsce wraca do dyskusji

Rz膮dowy projekt ustawy o ochronie sygnalist贸w jeszcze nie jest dost臋pny (wg wiedzy). Niemniej bardzo pr臋偶nie dzia艂a Fundacja im. S. Batorego, kt贸ra przygotowa艂a obywatelski projekt ustawy o sygnalistach.

Czytaj wi臋cej...

Kontrole i przeszukania w czasie ograniczonych godzin pracy w biurze / pracy zdalnej

Organy antymonopolowe nie zwalniaj膮 tempa w czasie ogranicze艅 prawno-gospodarczych zwi膮zanych z epidemi膮. Warto mie膰 od艣wie偶one procedury na wypadek nieoczekiwanej kontroli lub przeszukania Prezesa UOKiK, szczeg贸lnie gdy w czasie trwaj膮cych ci膮gle obostrze艅, wi臋kszo艣膰 pracownik贸w (w tym tzw. kluczowych) pracuje zdalnie.

Czytaj wi臋cej...

Tymczasowa wsp贸艂praca 鈥 czy nieformalna opinia UOKiK zabezpieczy przedsi臋biorc贸w?

Urz膮d Ochrony Konkurencji i Konsument贸w (UOKiK) w 艣lad za innymi europejskimi organami antymonopolowymi dostrzeg艂, 偶e wyj膮tkowe okoliczno艣ci pandemii mog膮 sk艂ania膰 podmioty gospodarcze do wsp贸艂pracy i koordynowania swoich dzia艂a艅 w celu przezwyci臋偶enia skutk贸w kryzysu ekonomicznego.

Czytaj wi臋cej...

Wsp贸艂praca dostawc贸w w 艣wietle prawa konkurencji 鈥 czy pandemia zwalnia z ogranicze艅?

W dniu 8 kwietnia 2020 r. Komisja Europejska (Komisja) opublikowa艂a 鈥濿ytyczne na temat umo偶liwienia ograniczonej wsp贸艂pracy mi臋dzy przedsi臋biorstwami, w szczeg贸lno艣ci w odniesieniu do lek贸w szpitalnych o krytycznym znaczeniu podczas epidemii COVID-19鈥 (鈥濿ytyczne鈥).

Czytaj wi臋cej...

Umowy sprzeda偶y i dystrybucyjne w czasie pandemii

Prawie 20 stron praktycznych odpowiedzi dotycz膮cych prawnych aspekt贸w Um贸w sprzeda偶y i dystrybucyjnych w FMCG (cho膰 nie tylko) w czasie pandemii! Zapraszamy do wype艂nienia kr贸tkiego formularza. Na podany adres email prze艣lemy plik PDF z publikacj膮.

Czytaj wi臋cej...

Sygnalista - pomoc we wczesnym ostrzeganiu, donosiciel czy te偶 uciekinier pod parasol ochronny?

Po raz kolejny wzro艣nie rola sprawnie dzia艂aj膮cego wewn臋trznego 鈥濩ompliance鈥 i kana艂贸w zg艂aszania nieprawid艂owo艣ci. 

Czytaj wi臋cej...

Czy porozumienia mi臋dzy sprzedawcami s膮 zawsze nielegalne?

Kim jest monopson i co z tego wynika.. odpowiedzi poni偶ej.

Czytaj wi臋cej...

Dzia艂y HR poza radarem prawa konkurencji? Nic bardziej mylnego鈥

Prawo konkurencji dotyczy r贸wnie偶 dzia艂贸w HR/Personalnych. Warto wiedzie膰 czego si臋 wystrzega膰 w rozmowach bran偶owych np. na temat siatki wynagrodze艅.

Czytaj wi臋cej...

Handel r贸wnoleg艂y w Unii 鈥 utrudnianie swobodnego przep艂ywu towar贸w mo偶e by膰 karane

Czy nale偶y mie膰 si臋 na baczno艣ci ustalaj膮c promocje na terenie kraju z ograniczeniem odsprzeda偶y do innego pa艅stwa Unii? O tym dlaczego wiedza na temat tzw. handlu r贸wnoleg艂ego jest istotna, kilka s艂贸w poni偶ej.

Czytaj wi臋cej...

Rekomendowanie cen odsprzeda偶y 鈥 wiedza o tym JAK to robi膰 mo偶e by膰 bezcenna鈥

UOKiK zaktywizowa艂 swoj膮 dzia艂alno艣膰 w zakresie porozumie艅 pionowych (wertykalnych), szczeg贸lnie w zakresie ustalania cen odsprzeda偶y i r贸偶nicowania cen oferowanych w sprzeda偶y on-line vs. sklepy tradycyjne.

Czytaj wi臋cej...

Kontrola IJHARS 鈥 krok po kroku (2)

Kontrola IJHARS 鈥 krok po kroku (2)

  • Nowe

Od 1 lipca 2020 r. kontrol膮 jako艣ci 偶ywno艣ci zajmuje si臋 jeden organ - Inspekcja Jako艣ci Handlowej Artyku艂贸w Rolno-Spo偶ywczych (IJHARS). IJHARS odpowiada za kontrole jako艣ci 偶ywno艣ci 鈥瀘d pola do sto艂u鈥, czyli u producent贸w rolnych, przetw贸rc贸w i importer贸w, w magazynach, hurtowniach i sklepach.

Czytaj wi臋cej...