Zapewnienie zgodności prowadzonej działalności gospodarczej z wymaganiami prawa konkurencji stanowi – wobec grożących sankcji, zaostrzonej polityki karania i aktywności organów ochrony konkurencji – to coraz istotniejszy aspekt bezpieczeństwa prawnego przedsiębiorców.
Świadczymy najwyższej jakości usługi w zakresie prawa konkurencji (ochrony konkurencji i konsumentów, zwalczania nieuczciwej konkurencji oraz nieuczciwych praktyk rynkowych), w tym prawa konkurencji EU.
W ramach specjalizacji Ochrona Konkurencji i Konsumentów, w szczególności doradzamy w zakresie:
Porozumienia zgodne z prawem konkurencji
- Analiza i tworzenie modeli dystrybucyjnych, w tym systemów rabatowych oraz polityk handlowych
- Pomoc w negocjacjach handlowych i równoważeniu pozycji negocjacyjnej
- Tworzenie modeli handlu online oraz offline
- Tworzenie i analiza polityki cenowej
- Zarządzanie kategorią – pozycjonowanie jako lider rynku/kategorii, kapitan kategorii
Zatory płatnicze – ustawa o opóźnienia w płatnościach
- Wsparcie w dostosowaniu umów i procesów do wymogów wynikających z regulacji
- Budowanie strategii i analiza scenariuszy, ocena ryzyka i możliwości w postępowaniach przed Prezesem UOKiK
- Reprezentacja klientów w postępowaniach wszczętych przez Prezesa UOKIK w sprawie opóźnień w płatnościach
Nadużywanie pozycji dominującej
- Analiza i ocena działań przedsiębiorcy dominującego pod kątem zgodności z przepisami krajowymi i EU
- Ocena możliwości różnicowania ofert bez zarzutu dyskryminacji
- Doradztwo w nawiązywaniu bezpośredniej relacji z producentem w zakresie dostaw
- Ocena możliwości odmowy dostaw lub sprzedaży przez producenta
- Równoważenie sił negocjacyjnych – pomoc w negocjacjach ze stroną pozornie silniejszą
- Ocena uciążliwości warunków współpracy z producentem lub odbiorcą
Budowanie przewagi konkurencyjnej
- Ocena możliwości legalnego pozyskiwania informacji o działaniach konkurencji
- Analiza i ocena działań równoległych (naśladownictwo)
- Określanie zasad bezpiecznych kontaktów z firmami konkurencyjnymi
- Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa
- Zakazy konkurencji, umowy o zachowaniu poufności
- Przejmowanie przez konkurencję klientów lub pracowników
Kontrole i przeszukania
- Symulacje treningowe lub pomoc w razie zdarzenia
- Pomoc w postępowaniach wyjaśniających i antymonopolowych
- Szkolenia z dziedziny prawa konkurencji oraz prawa ochrony konsumentów dla kadry kierowniczej oraz pracowników działów marketingu i sprzedaży i innych jednostek w przedsiębiorstwach
- Kompleksowe audyty antymonopolowe
- Przygotowanie wewnętrznych systemów compliance i tworzenie procedur nadzoru (monitoringu) nad umowami handlowymi i komunikacją z rynkiem
Nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej
- Analiza występowania dysproporcji ekonomicznej między stronami
- Ocena stosowanych lub planowanych zasad współpracy handlowej, w szczególności w zakresie polityki rabatowej
- Reprezentacja klientów w postępowaniach wszczętych przez Prezesa UOKIK w sprawie nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej