System compliance staje się koniecznością w każdej firmie, której zależy na wiarygodności wobec partnerów biznesowych..
Pomagamy przedsiębiorcom we wprowadzeniu systemów compliance, które ułatwiają poruszanie się w skomplikowanej i dynamicznej rzeczywistości biznesowej oraz prawnej. Nasze wsparcie koncentruje się na efektywnym doradztwie w celu zapewnienia zgodności prowadzonej działalności z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi oraz normami etycznymi i przyjętymi standardami postępowania. Doradzamy w zakresie zarządzania ryzykiem i jak w najlepszym dopasowaniu struktury, procesów biznesowych i profilu organizacji. Wskazujemy z jednej strony jak ograniczyć ryzyka sankcji prawnych, strat finansowych, utraty reputacji, zabezpieczyć ciągłość prowadzonej działalności, a z drugiej pomagamy wzmocnić konkurencyjność i pozycję rynkową przedsiębiorstw.
Pomagamy w tworzeniu spójnych systemów compliance, uwzględniających indywidualne oczekiwania Klienta oraz specyfikę określonej branży.
Zakres naszego doradztwa w ramach specjalizacji Compliance obejmuje:
Audyt i analizę ryzyka
Audyt jest jednym z najważniejszych elementów wdrożenia systemu compliance, pozwala ocenić kondycję organizacji w zakresie uwarunkowań regulacyjnych oraz zidentyfikować wszelkie obszary ryzyka. Ryzyko jest nieodłącznym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Podejmując decyzje biznesowe organizacja powinna mieć świadomość ryzyka, jakie jest związane z daną decyzją.
W ramach usług audytowych skupiamy się przede wszystkim na:
- ustaleniu celów projektu oraz kluczowych wartościach i uwarunkowaniach danej organizacji;
- wnikliwej ocenie skuteczności działania istniejących programów compliance;
- audycie istniejących w spółce procedur, uchwał, regulaminów itp.;
- identyfikacji oraz oszacowaniu ryzyk związanych ze zgodnością;
- identyfikacji przestępstw, które mogą zostać popełnione w związku z działalnością przedsiębiorstwa.
Rezultatem audytu prawnego działalności przedsiębiorstwa jest szczegółowy raport, który zawiera opis stanu faktycznego, jego ocenę w zakresie zgodności z prawem oraz zalecenia i wskazówki co do środków zaradczych, jakie należy podjąć, aby w przyszłości wyeliminować lub ograniczyć możliwość zaistnienia określonych nieprawidłowości.
Wdrożenie systemu compliance
W zależności od potrzeb, prowadzimy wdrożenia systemu compliance w zakresie podstawowym, jak i kompleksowym. W każdym przypadku wskazujemy kluczowe aspekty compliance, zapewniając organizacji działanie zgodne z prawem oraz zasadami etyki, uwzględniając ponadto wymogi właściwych norm ISO.
W procedurach wskazujemy nie tylko to, kto jest odpowiedzialny w organizacji za obszar zapewnienia zgodności, ale także wskazujemy na uprawnienia takiej osoby oraz ścieżki raportowania. W ramach wdrożenia zajmujemy się m.in. stworzeniem bądź aktualizacją i uzupełnieniem:
- systemów weryfikacji kontrahentów (dostawców / klientów);
- wewnętrznych dokumentów w zakresie etyki w biznesie (np. kodeks etyczny, procedury na wypadek konfliktu interesów);
- wewnętrznej polityki postępowania;
- optymalnych rozwiązań w zakresie ładu korporacyjnego;
- regulacji antykorupcyjnych;
- umów o zakazach konkurencji i zachowaniu poufności;
- procedur przeciwdziałania dyskryminacji;
- procedur zgłaszania naruszeń przez sygnalistów;
- procedur postępowania na wypadek kontroli organów ścigania;
- procedur zarządzania sytuacjami kryzysowymi.
Coraz częściej organizacje decydują się również na wdrożenie systemu informatycznego wspierającego zarządzanie zgodnością w organizacji (CMS, Compliance Management System) lub w ograniczonym zakresie – systemów informatycznych do zarządzania zgłoszeniami o nieprawidłowościach (tzw. systemy whistleblowing’owe, systemy sygnalistów). Wspieramy Klientów w wyborze najbardziej skutecznych narzędzi.
Kompleksowe szkolenia pracowników
Podnoszenie świadomości pracowników to jeden z najważniejszych elementów skutecznego wdrożenia systemu compliance. Oferowane przez nas szkolenia są praktyczne i opierają się na analizie konkretnych przypadków. W zależności od potrzeb oferujemy zarówno krótkie szkolenia eksperckie, jak i kompleksowe szkolenia dopasowane do potrzeb organizacji.
W ramach szkoleń oferujemy m.in.:
- szkolenia i warsztaty dedykowane dla danych grup pracowników (np. zakupy, sprzedaż, dział prawny);
- szkolenia dla zarządu i wyższej kary menedżerskiej;
- szkolenia z zakresu prowadzenia wewnętrznych postępowań wyjaśniających;
- warsztaty poświęcone wybranym zagadnieniom compliance (np. weryfikacja kontrahentów, przeciwdziałanie dyskryminacji);
- opracowanie planu szkoleń, dostosowanych do potrzeb organizacji.
Bieżące wsparcie działów compliance
Dobrze wdrożony system compliance wymaga regularnych przeglądów i audytów, a także aktualizacji z uwag na zmiany w prawie. Częstotliwość testowania jest uzależniona od skali i przedmiotu działalności firmy i powinna być uwzględniona w cyklu systemu compliance.
W ramach naszych usług doradczych oferujemy bieżące wsparcia w obszarze compliance. Reprezentujemy także Klientów w postępowaniach przez organami ścigania, organami administracji publicznej, w postępowaniach karnych oraz cywilnych. Doradzamy w toku kontroli wykonywanych przez organy kontrolne (tzw. dawn raids).
Outsourcing roli Compliance Officera
Outsourcing roli Compliance OfficeraSzef Zarządzania Zgodnością (Compliance Officer) powinien znaleźć się w każde strukturze organizacji. Jeżeli organizacja nie ma jeszcze Compliace Officera lub nie planuje takiej roli w swojej wewnętrznej strukturze, wówczas polecamy opcję outsourcingu.
W ramach outsourcingu funkcji Compliance Officera oferujemy m.in.:
- realizację wszystkich obowiązków wynikających z przyjętego w organizacji modelu compliance;
- obsługę bieżących tematów w zakresie zarządzania zgodnością;
- raportowanie do zarządu;
- realizację zadań wynikających z planu utrzymania zgodności.
Zgłaszanie naruszeń - sygnaliści
Kompleksowa polityka compliance wymaga również stworzenie systemu informowania o nieprawidłowościach (whistleblowing), wraz z dedykowanymi kanałami anonimowego informowania oraz regulacjami dotyczącymi przeprowadzania śledztw wewnętrznych. Zakres naszego doradztwa w tym zakresie obejmuje m.in.:
- opiniowanie przyjętych w organizacji rozwiązań dotyczących zgłaszania nieprawidłowości;
- tworzenie i wdrażanie systemów wczesnego ostrzegania (np. sygnalista, rzecznik praw pracowniczych, ombudsman, hotline) dopasowanych do potrzeb i specyfiki danego przedsiębiorcy;
- przyjmowanie i selekcję zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości;
- wsparcie w ocenie zgłaszanych nieprawidłowości;
- prowadzenie wewnętrznych postępowań wyjaśniających (outsouring stały lub wg zlecenia);
- opracowanie planu działania w kryzysowej sytuacji i rekomendacje w zakresie środków zaradczych i naprawczych;
- wsparcie w tworzeniu materiałów na potrzeby komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej;
- wsparcie w wyborze najbardziej skutecznych systemów informatycznych zarządzających zgłoszeniami o nieprawidłowościach (tzw. systemy whistleblowing’owe, systemy sygnalistów).
W każdym przypadku uwzględniamy wszystkie kluczowe aspekty systemu zgłaszania nieprawidłowości zapewniając Klientowi działanie w zgodzie z prawem, zasadami etyki, uwzględniając wymogi ochrony danych osobowych zgodnych z Rozporządzeniem RODO oraz norm ISO:
- ISO 37002 System Zarządzania Sygnalistami
- ISO 19011 Wytyczne dotyczące audytu systemów zarządzania
- ISO 37301 Systemy zarządzania zgodnością
- ISO 31000 Zarządzanie ryzykiem
Korzystamy z wieloletniego doświadczenia naszych ekspertów w zakresie audytu, Compliance, prowadzenia postępowań wyjaśniających w międzynarodowych korporacjach, podmiotach MŚP oraz w jednostkach sektora publicznego, doświadczenia w zarządzaniu sytuacjami kryzysowymi, relacji z mediami i organami prowadzącymi postępowania zewnętrzne.
Nasi eksperci są Certyfikowanymi Oficerami Compliance (Approved Compliance Officer, ACO). Jesteśmy członkami International Compliance Association w Londynie (ICA) jako Partner Strategiczny w Polsce.
Prowadzenie postępowań wyjaśniających
Zapewniamy:
- Wsparcie w ocenie i klasyfikacji zgłoszenia
- Bezstronne i terminowe prowadzenie postępowań wyjaśniających, w tym prowadzenie przesłuchań oraz gromadzenie dowodów
- Ocenę materiału dowodowego w kontekście zgłoszonych zarzutów
- Rekomendacje działań następczych, korygujących lub dyscyplinarnych
- Udzielanie informacji zwrotnej sygnaliście na każdym etapie rozpatrywania zgłoszenia
- Zamknięcie zgłoszenia
- Prowadzenie rejestru zgłoszeń
Certified Internal Investigation officer (CIIO)
- Program Certified Internal Investigation Officer (CIIO) został zaprojektowany jako niezależny kurs certyfikacyjny. Program CIIO skupia się na wewnętrznych strategiach postępowania wyjaśniającego, metodach, systemach i procesach, narzędziach, etyce i ograniczeniach w ustalaniu faktów podczas prowadzenia postępowań wewnętrznych.
- Uczestnicy programy CIIO poznają etapy i mechanizmy postępowania wyjaśniającego, które często decydują o udanym lub nieudanym postępowaniu. W trakcie programu kandydaci dowiedzą się, z jakich technik korzystać w celu prowadzenia odpowiednich i skutecznych postępowań wyjaśniających. Prowadzący przedstawią rzeczywiste scenariusze, podkreślające aspekty etyczne i prawne oraz potencjalne konsekwencje związane z prowadzeniem postępowań wewnętrznych. Szkolenie kończy się egzaminem certyfikującym.
Wprowadzenie Systemu compliance w organizacji jest procesem, który w efekcie przynosi wymierne korzyści. Obniża możliwość wystąpienia ryzyka sankcji np. finansowych dla członków organów zarządzających, a także chroni przed utratą reputacji. Ugruntowana kultura compliance to w perspektywie długofalowej umocnienie wizerunku przedsiębiorstwa na rynku i podwyższenie jego wartości. To także zysk w postaci lojalności partnerów biznesowych i pracowników, przekładający się na zwiększoną sprzedaż, a w konsekwencji na przewagę konkurencyjną.