Czy w Polsce Główny Inspektor Sanitarny lub Główny Inspektor Farmaceutyczny mogliby wydać ostrzeżenie podobne do tego jakie otrzymał m.in. Amazon w Stanach Zjednoczonych?

Prawidłowe znakowanie produktów CPG ("Consumer Product Goods") – np. produktów żywnościowych, produktów kosmetycznych, suplementów diety czy tzw. wyrobów z pogranicza to nie zawsze jest łatwe zadanie.

Produkt kosmetyczny jako lek – zarzuty FDA

Amerykański FDA (Food & Drug Administration) zarzucił operatorowi platformy wprowadzanie do obrotu niezatwierdzonych produktów leczniczych. W ocenie FDA dwa produkty kosmetyczne dystrybuowane przez platformę są w rzeczywistości produktami medycznymi, a to z uwagi na fakt, iż zawierają oświadczenia zdrowotne i przekazy wskazujące na działanie lecznicze.

W uzasadnieniu, FDA wskazuje, że nie ma leków dostępnych bez recepty (OTC), które można legalnie sprzedawać w celu usunięcia pieprzyków lub przebarwień skóry. Jednocześnie FDA ma obawy dotyczące bezpieczeństwa leków sprzedawanych OTC bezpośrednio konsumentom do tych zastosowań. Powinny być one oceniane przez lekarzy; autodiagnoza i leczenie pieprzyków może prowadzić do opóźnionej diagnozy nowotworu skóry. FDA wydała również ostrzeżenie dla konsumentów, wskazując, że produkty sprzedawane do usuwania pieprzyków i innych zmian skórnych mogą powodować obrażenia i blizny.

Przykład kwestionowanego opisu produktu sprzedawanego na platformie sprzedażowej

"PRZEBARWIENIA, BRODAWKI I PIEPRZYKI" "Weź niewielką ilość kremu na wykałaczkę. Dotknij nim zmiany skórnej . . . Jeśli występują zaczerwienienia i obrzęki, oznacza to, że aplikacja jest udana. . . Obszar docelowy zmieni kolor na czerwony, a kolor stanie się ciemniejszy. Po utworzeniu bąbla odczekaj 7-10 dni, zanim bąbel odpadnie naturalnie. . . Nałóż balsam ręką... aż do całkowitego wyleczenia, całkowite wyleczenie zmiany skórnej zajmie tylko dwa tygodnie, a idealna, piękna skóra będzie twoja" wraz ze zdjęciami pieprzyków znikających z zabiegiem danego produktu.

Kto w Polsce i UE odpowiada za odpowiednie etykiety i informacje dla konsumenta?

Biorąc pod uwagę aktualnie obowiązujące przepisy prawa, zarówno polskie, jak i unijne, podobne wystąpienia organów wydają się mało prawdopodobne. Za prawidłowe oznakowanie produktów, w tym za informację do konsumenta i reklamę odpowiadają - w dużym uproszczeniu – producenci, a nie pośrednicy sprzedażowi – jak choćby platformy on-line. Niemniej, nie należą do rzadkości postępowania wszczynane wobec producentów przez organy w zakresie błędnej kwalifikacji produktów.

W przypadku produktów żywnościowych, art. 8 Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (…) - definiuje, iż podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo spożywcze odpowiedzialnym za informację na temat żywności jest podmiot, pod którego nazwą lub firmą jest wprowadzany na rynek dany środek spożywczy lub - jeżeli ten podmiot nie prowadzi działalności w Unii - importer danego środka na rynek Unii.

W zakresie produktów kosmetycznych, art. 4 pkt. 3 Rozporządzenia PE i Rady (UE) nr 1223/2009 w sprawie produktów kosmetycznych wskazuje, iż w przypadku produktu kosmetycznego wyprodukowanego we Wspólnocie, który nie podlega eksportowi i importowi do Wspólnoty, osobą odpowiedzialną jest producent mający siedzibę na terenie Wspólnoty. Jednocześnie art. 4 pkt. 6 określa, iż dystrybutor jest osobą odpowiedzialną, jeżeli wprowadza produkt kosmetyczny do obrotu pod własną nazwą lub znakiem towarowym lub zmienia produkt już wprowadzony na rynek w sposób mogący mieć wpływ na zgodność z obowiązującymi wymogami.

Oświadczenia zdrowotne – kiedy dozwolone?

Zatwierdzone oświadczenia zdrowotne, mogą być stosowane przez podmioty działające na rynku spożywczym, pod warunkiem, że spełniają szczegółowe warunki stosowania dopuszczonych oświadczeń oraz są zgodne z zasadami i wymaganiami rozporządzenia (WE) nr 1924/2006. O tym jakie należy spełnić warunki, aby zgodnie z prawem wykorzystywać oświadczenia zdrowotne pisaliśmy w artykule „Oświadczenia zdrowotne w reklamie żywności”.

Link do ostrzeżenia FDA (kliknij).

Jeśli Twoja firma poszukuje skutecznego wsparcia prawnego w tym obszarze, zapraszamy do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

kompas 01

Czy zainteresował Ciebie ten temat?

Skutecznie doradzaliśmy wielu Klientom w tym obszarze prawnym - pomożemy również Tobie!

Skontaktuj się już teraz, aby uzyskać więcej informacji i umówić się z prawnikiem: