W dniu 5 stycznia 2023 r. Federalna Komisja Handlu ("FTC") wydała zawiadomienie o proponowanym tworzeniu przepisów, które sprawiłyby, że wszystkie porozumienia o zakazie konkurencji, inne niż te zawarte w związku ze sprzedażą przedsiębiorstwa, byłyby niezgodne z prawem jako "nieuczciwa konkurencja" zgodnie z sekcją 5 ustawy o Federalnej Komisji Handlu.

Proponowany przepis zabraniałby zawierania lub utrzymywania jakichkolwiek umów, które wyraźnie zabraniają pracownikowi pracy dla innego pracodawcy lub prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej po zakończeniu istniejącego stosunku pracy. Ponadto zakazywałby "faktycznych" porozumień o zakazie konkurencji, które definiuje się jako porozumienia, których skutkiem jest uniemożliwienie pracownikowi przyjęcia lub poszukiwania alternatywnego zatrudnienia. Proponowana zasada podaje jako przykłady "faktycznych" umów o zakazie konkurencji zbyt szerokie umowy o zachowaniu poufności, które skutecznie wykluczają pracę w tej samej dziedzinie, oraz umowy, które wymagają od pracownika zwrotu kosztów szkolenia, jeśli odejdzie z pracy w określonym czasie.

Ponieważ proponowany przepis definiuje nieuczciwą konkurencję również jako "utrzymanie" umowy o zakazie konkurencji wymagałby on również unieważnienia istniejących porozumień o zakazie konkurencji, które naruszałyby proponowany przepis. Pracodawcy byliby zobowiązani do przekazania pisemnego zawiadomienia o odstąpieniu wszystkim zainteresowanym pracownikom w formie określonej przez FTC, tzn.:

Nowa zasada egzekwowana przez Federalną Komisję Handlu zabrania nam utrzymywania klauzuli o zakazie konkurencji w umowie o pracę. Od dnia [DATA 180 DNI PO DACIE PUBLIKACJI OSTATECZNEJ ZASADY] klauzula o zakazie konkurencji w umowie przestaje obowiązywać. Oznacza to, że po zakończeniu pracy dla [NAZWA PRACODAWCY]:

  1. Możesz szukać lub przyjąć pracę w dowolnej firmie - nawet jeśli konkurują one z [NAZWA PRACODAWCY].
  2. Możesz prowadzić własną firmę, nawet jeśli konkuruje ona z [NAZWA PRACODAWCY].
  3. Możesz konkurować z [NAZWA PRACODAWCY] w dowolnym momencie po zatrudnieniu w [NAZWA PRACODAWCY].

Jedyny wyjątek od ogólnego zakazu porozumień o zakazie konkurencji dotyczyłby porozumień o zakazie konkurencji w związku ze sprzedażą przedsiębiorstwa przez osoby posiadające co najmniej 25% udziałów w sprzedawanym przedsiębiorstwie. Proponowany przepis wyprzedziłby wszystkie niespójne prawa stanowe, chyba że zapewniałyby one większą ochronę pracownikom niż proponowana zasada.

Zdaniem Komisji, pracodawcy mają inne sposoby ochrony tajemnic handlowych i innych cennych inwestycji, które są znacznie mniej szkodliwe dla pracowników i konsumentów. Pracodawcy często usprawiedliwiają stosowanie zakazu konkurencji w relacjach ze swoimi pracownikami ochroną poufnych informacji i jak najlepszego wykorzystania inwestycji w szkolenia i kapitał. Dotychczasowe dane pokazują jednak, że w Kalifornii, Północnej Dakocie i Oklahomie – trzech stanach, w których pracodawcy nie mogą egzekwować klauzul o zakazie konkurencji – branże, które zależą od tajemnic handlowych i innych kluczowych inwestycji, nadal kwitną. To pokazuje, że pracodawcy mają inne sposoby ochrony swoich prawnie chronionych zasobów.

Obecnie propozycja FTC jest na etapie konsultacji. Następnie FTC opublikuje ostateczną zasadę, która wejdzie w życie 180 dni po publikacji. Pracodawcy nie muszą podejmować żadnych natychmiastowych działań w ramach proponowanej zmiany przepisów. Ponadto pracodawcy mogą chcieć zacząć badać metody ochrony wartości niematerialnych i prawnych poprzez umowy inne niż zakaz konkurencji.

Nawet jeśli proponowana zasada nigdy nie zostanie uchwalona, wiele ustawodawców stanowych i sądów wykazuje rosnącą niechęć do szerokich lub uciążliwych umów o zakazie konkurencji, które nie są niezbędne do ochrony pracodawcy.

Link do propozycji FTC: FTC proposal

kompas 01

Czy zainteresował Ciebie ten temat?

Skutecznie doradzaliśmy wielu Klientom w tym obszarze prawnym - pomożemy również Tobie!

Skontaktuj się już teraz, aby uzyskać więcej informacji i umówić się z prawnikiem: