1 stycznia 2023 r. wesz艂o w 偶ycie wiele wa偶nych dla konsument贸w przepis贸w. Dzi臋ki nowym regulacjom 艂atwiej b臋dzie walczy膰 z takimi niekorzystnymi dla konsument贸w zjawiskami jak fikcyjne promocje, podw贸jna jako艣膰 produkt贸w w r贸偶nych krajach, wykupywanie bilet贸w na koncerty przez boty czy fa艂szywe opinie w internecie.

  • Dla kupuj膮cych on-line: weryfikacja opinii w internecie, jasne zasady plasowania ofert, aktualizacje tre艣ci i us艂ug cyfrowych.
  • Dla mi艂o艣nik贸w wyprzeda偶y: transparentne informacje o obni偶kach cen.
  • Dla wszystkich - nowe zasady reklamacji wadliwych produkt贸w. Dla senior贸w: koniec z umowami o kredyt i przyjmowaniem od razu zap艂aty na pokazach handlowych i wycieczkach.

Zmiany w polskim prawie (m.in. ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdzia艂aniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towar贸w i us艂ug, Kodeksie cywilnym) wynikaj膮 z implementacji trzech unijnych dyrektyw: Omnibus, Towarowej oraz Cyfrowej. Dodatkowo z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, kt贸re maj膮 ukr贸ci膰 nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych. Przedstawiamy kr贸tki przewodnik po najwa偶niejszych zmianach. W najbli偶szych tygodniach b臋dziemy je dok艂adniej omawia膰 na naszej stronie i w mediach spo艂eczno艣ciowych.

DLA WSZYSTKICH KUPUJ膭CYCH

  1. Obni偶ki cen. Ka偶dy przedsi臋biorca, kt贸ry og艂asza promocj臋 lub wyprzeda偶, b臋dzie musia艂 podawa膰 opr贸cz aktualnej ceny 鈥 tak偶e najni偶sz膮 z 30 dni poprzedzaj膮cych obni偶k臋. W przypadku produkt贸w szybko psuj膮cych si臋, z kr贸tk膮 dat膮 przydatno艣ci do spo偶ycia 鈥 sprzedawca ma uwidacznia膰 aktualn膮 cen臋 i t臋 sprzed pierwszego zastosowania obni偶ki, natomiast w przypadku produkt贸w b臋d膮cych w ofercie przedsi臋biorcy kr贸cej ni偶 30 dni 鈥 najni偶sz膮 cen臋 od rozpocz臋cia sprzeda偶y do wprowadzenia obni偶ki. Nie ma takiego obowi膮zku, je艣li przedsi臋biorca zwyczajnie obni偶a cen臋 regularn膮, bez og艂aszania promocji lub wyprzeda偶y.
  2. Nowe zasady reklamacji. Zmieni si臋 nazewnictwo: zamiast 鈥瀝臋kojmi鈥 b臋dziemy mie膰 鈥瀘dpowiedzialno艣膰 za niezgodno艣膰 towaru z umow膮鈥. W pierwszej kolejno艣ci konsument b臋dzie m贸g艂 偶膮da膰 naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Zwrot pieni臋dzy (cz臋艣ciowy lub ca艂kowity) b臋dzie mo偶liwy w kolejnym etapie dochodzenia roszcze艅. Korzystne dla konsument贸w jest wyd艂u偶enie do 2 lat terminu domniemania, 偶e niezgodno艣膰 z umow膮 istnia艂a ju偶 w chwili zakupu. Sprzedawca b臋dzie odpowiada艂 za wady 鈥 tak jak dotychczas 鈥 przez 2 lata od wydania towaru. Nowo艣ci膮 jest, 偶e w przypadku rzeczy u偶ywanych nie b臋dzie m贸g艂 skr贸ci膰 tego czasu do roku. Termin przedawnienia roszcze艅 reklamacyjnych zostanie wyd艂u偶ony do sze艣ciu lat.
  3. Podw贸jna jako艣膰. Zakazane b臋dzie wprowadzanie towaru na rynek towaru jako identycznego z tym, kt贸ry jest sprzedawany w innych krajach UE, je艣li b臋dzie si臋 istotnie od niego r贸偶ni艂 np. sk艂adem, a nie b臋dzie to obiektywnie uzasadnione.

DLA KUPUJ膭CYCH ON-LINE

  1. Informacje na platformach handlowych. Konsumenci b臋d膮 jasno informowani, czy podmiot oferuj膮cy na platformie towary, us艂ugi lub tre艣ci cyfrowe jest przedsi臋biorc膮 czy osob膮 fizyczn膮. W tym drugim przypadku dowiedz膮 si臋 tak偶e, 偶e w tej relacji nie maj膮 zastosowania przepisy chroni膮ce konsument贸w np. mo偶liwo艣膰 odst膮pienia od umowy. Platforma musi te偶 informowa膰, jak si臋 podzieli艂a ze sprzedaj膮cym obowi膮zkami zwi膮zanymi z realizacj膮 umowy.
  2. Plasowanie ofert. Je艣li przedsi臋biorca umo偶liwia wyszukiwanie produkt贸w musi informowa膰 o g艂贸wnych parametrach, kt贸re decyduj膮 o kolejno艣ci pojawiania si臋 wynik贸w. Konieczne b臋dzie te偶 wyra藕ne ujawnienie p艂atnej reklamy lub p艂atno艣ci dokonanej w celu uzyskania wy偶szego plasowania produkt贸w w wynikach wyszukiwania.
  3. Opinie konsument贸w. Ka偶dy przedsi臋biorca, kt贸ry zapewnia dost臋p do recenzji produkt贸w, b臋dzie musia艂 podawa膰 informacje, czy i w jaki spos贸b weryfikuje ich autentyczno艣膰, a tak偶e czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane b臋dzie te偶 zamieszczanie fa艂szywych lub zniekszta艂conych opinii.
  4. Indywidualne dostosowywanie ceny. Je艣li przedsi臋biorca je stosuje, to b臋dzie musia艂 o tym jasno poinformowa膰 konsumenta. Dotyczy to np. sytuacji, gdy cena jest automatycznie ustalana dla konkretnego odbiorcy w zale偶no艣ci np. od jego lokalizacji, urz膮dzenia, z kt贸rego korzysta (smartfon, komputer stacjonarny) czy historii przegl膮danych stron. Nie dotyczy natomiast dynamicznego profilowania cen lub ustalania cen w czasie rzeczywistym, czyli mechanizm贸w, kt贸re opieraj膮 si臋 na czynnikach niezwi膮zanych z osob膮 konkretnego u偶ytkownika, np. zmian膮 popytu na dany towar.
  5. Bilety na koncerty i mecze. Zakazane b臋dzie wykupywanie przez przedsi臋biorc贸w za po艣rednictwem bot贸w, a potem odsprzedawanie konsumentom bilet贸w na imprezy kulturalne lub sportowe.
  6. Towary z elementami cyfrowymi, tre艣ci i us艂ugi cyfrowe. Jasno wskazano, 偶e mo偶na je reklamowa膰 podobnie jak wszelkie inne towary czy us艂ugi. Przedsi臋biorca b臋dzie odpowiedzialny tak偶e za zgodno艣膰 takiego cyfrowego towaru, np. gry, programu komputerowego, z jego wersj膮 pr贸bn膮 czy zapowiedziami. B臋dzie mia艂 te偶 obowi膮zek dostarczania konsumentom aktualizacji przez co najmniej 2 lata.
  7. Umowy op艂acone danymi osobowymi. Konsumenci b臋d膮 chronieni nie tylko, gdy zap艂ac膮 za tre艣ci lub us艂ugi cyfrowe, np. dost臋p do aplikacji, pieni臋dzmi, ale tak偶e swoimi danymi osobowymi. B臋d膮 obowi膮zywa膰 takie same zasady, jak w odniesieniu do odp艂atnych us艂ug, np. mo偶liwo艣膰 odst膮pienia od umowy w ci膮gu 14 dni.

LEPSZA OCHRONA SENIOR脫W - DLA KUPUJ膭CYCH NA POKAZACH I WYCIECZKACH

  1. Wyd艂u偶enie do 30 dni terminu na odst膮pienie od umowy zawartej podczas nieum贸wionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokaz贸w nadal b臋dzie to 14 dni.
  2. Zakaz zawierania um贸w finansowych podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa po偶yczki, b臋dzie niewa偶na i nie b臋dzie wywo艂ywa膰 skutk贸w dla konsumenta.
  3. Zakaz przyjmowania p艂atno艣ci przed up艂ywem terminu na odst膮pienie od umowy. Dotyczy to um贸w zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieum贸wionej wizyty u konsumenta. Rozwi膮zanie pozwoli na podj臋cie 艣wiadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie b臋d膮 nara偶eni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnuj膮 w ustawowym terminie.
  4. Mo偶liwo艣膰 odst膮pienia od niekt贸rych um贸w o 艣wiadczenie us艂ug zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsi臋biorstwa lub na odleg艂o艣膰. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmuj膮ce abonamenty medyczne. Nowe przepisy b臋d膮 dotyczy膰 um贸w zawartych od 1 stycznia 2023 r.

Je艣li uwa偶asz, 偶e mo偶e mie膰 to wp艂yw na Tw贸j biznes, zapraszamy do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczy膰, konieczne jest w艂膮czenie w przegl膮darce obs艂ugi JavaScript. lub +48 532 990 560.

kompas 01

Czy zainteresowa艂 Ciebie ten temat?

Skutecznie doradzali艣my wielu Klientom w tym obszarze prawnym - pomo偶emy r贸wnie偶 Tobie!

Skontaktuj si臋 ju偶 teraz, aby uzyska膰 wi臋cej informacji i um贸wi膰 si臋 z prawnikiem: