Ważna zmiana dla producentów i dystrybutorów suplementów diety - 10 substancji zostanie zakazanych.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) pojawił się projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia, zmieniającego Rozporządzenie w sprawie substancji wzbogacających dodawanych do żywności1.
Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety2 wdraża dyrektywę 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych3.
Zgodnie z przepisami tej dyrektywy, rozporządzenie Ministra Zdrowia z 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety zawiera jedynie wykaz witamin i składników mineralnych oraz ich formy chemiczne, które mogą być stosowane w produkcji suplementów diety oraz dodatkowe wymagania dotyczące ich zawartości w suplementach diety.
Celem projektowanego rozporządzenia jest określenie wykazu substancji innych niż witaminy i składniki mineralne, zakazanych w produkcji środków spożywczych, z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego konsumentów. Dotyczy to w szczególności suplementów diety.
Kwestie dotyczące obecności w suplementach diety substancji innych niż witaminy i składniki mineralne nie są regulowane przepisami unijnymi. W związku z tym, do suplementów diety dodawane są różne substancje, które mogą mieć szkodliwy wpływ na zdrowie i życie konsumentów. Sprawami dotyczącymi obecności tych substancji w suplementach diety zajmuje się Zespół do spraw Suplementów Diety przy Radzie Sanitarno-Epidemiologicznej, zwany dalej „Zespołem”.
30 sierpnia 2021 r. Zespół przyjął uchwałę nr 6/2021 w sprawie niektórych substancji i surowców roślinnych niedozwolonych do stosowania w suplementach diety. Lista substancji i surowców roślinnych, które nie mogą być stosowane w suplementach diety stanowiąca załącznik nr 1 do przedmiotowej uchwały, zawiera 7 substancji lub grup substancji i surowców roślinnych, które nie powinny być stosowane w suplementach diety z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego konsumentów.
Dotyczy to następujących substancji lub grup substancji:
- chlorowodorek johimbiny oraz grupa johimbiny;
- pieprz metystynowy (Piper methysticum) znany również jako kava kava;
- pankreatyna;
- ibutamoren (mesylan ibutamorenu);
- DMAA (w szczególności określana jako: 1,3-DMAA; 1,3-dimetyloamyloamina; 1,3-dimetylopentyloamina; 2-amino-4-metyloheksan; 2-heksanamina, 4-metylo-(9CI); 4-metylo-2-heksanamina; 4-metylo-2-heksyloamina; dimetyloamyloamina; geranamina; metyloheksanamina; metyloheksanenamina);
- ligandrol (LGD-4033);
- ostaryna (enobosarm).
Ponadto 28 października 2021 r. Zespół przyjął uchwałę nr 9/2021 zmieniającą uchwałę nr 6/2021 z 30 sierpnia 2021 r. w sprawie niektórych substancji i surowców roślinnych, niedozwolonych do stosowania w suplementach diety. W związku z tą uchwałą do załącznika nr 1 uchwały nr 6/2021 dodane zostały kolejne 3 substancje, które nie powinny być stosowane w suplementach diety z uwagi na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego konsumentów. Są to następujące substancje:
- andaryna,
- RAD-140,
- świerzbiec właściwy.
Tym samym projekt rozporządzenia określa wykaz substancji innych niż witaminy i składniki mineralne zakazanych w produkcji środków spożywczych i przenosi treść uchwał Zespołu do Rozporządzenia. Regulacja objęta projektem rozporządzenia odnosić się będzie do podmiotów produkujących i wprowadzających środki spożywcze, w tym przede wszystkim suplementy diety, do obrotu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
Podsumowanie
Po wejściu w życie projektowanych przepisów nie będzie można wprowadzać do obrotu środków spożywczych zawierających wymienione w załączniku substancje inne niż witaminy i składniki mineralne, a środki spożywcze, głównie suplementy diety, które je zawierają, a wprowadzone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będą mogły pozostawać w obrocie nie dłużej niż przez 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
Producenci i dystrybutorzy żywności, w szczególności suplementów diety powinni przeanalizować skład oferowanych przez siebie produktów. Zwraca uwagę bardzo krótki okres przejściowy między wejściem w życie proponowanej zmiany, a zakazem wprowadzania do obrotu środków spożywczych zawierających zakazane substancje.
Projekt dostępny jest na stronie RCL>
Źródło: uzasadnienie do projektu; opracowanie własne.
1 Dz. U. 2020r. poz. 2021
2 Dz. U. z 2018 r. poz. 1951
3 Dz. Urz. WE L 183 z 12.07.2002, str. 51; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 29, str. 490