zrzut ekranu 2021 05 13 o 19.54.20

To kolejny (drugi) artykuł naszego cyklu „Przewaga kontraktowa pod lupą”.

Tym razem omówimy, jak przedstawiają się nasze krajowe postępy nad implementacją Dyrektywy 2019/633 i na jakim etapie jesteśmy w Polsce.

Co wydarzyło się do tej pory w zakresie wdrażania Dyrektywy w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych?

W ramach przypomnienia wskazujemy, iż 12 lutego br., na stronach Rządowego Centrum Legislacji, został opublikowany projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi, mający na celu wdrożenie do krajowego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.

Następnie projekt został skierowany do konsultacji publicznych, a uwagi mogły być zgłaszane do 5 marca 2021 r. Do tego czasu 23 podmioty działające w sektorze rolno- spożywczym wyraziły i zgłosiły swoje stanowiska, a także zastrzeżenia do projektu ustawy. Również w marcu br. miała miejsce wspólna konferencji online „Nieuczciwe praktyki handlowe – implementacja dyrektywy 2019/633 i egzekwowanie przepisów”, zorganizowana przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a także Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa.

Podczas konferencji z udziałem podmiotów publicznych zaprezentowano planowane zmiany oraz odniesiono się do uwag wnioskodawcy. Konferencja stanowiła podsumowanie zakończonych konsultacji publicznych.

Termin implementacji Dyrektywy 2019/633 do porządku prawnego państw członkowskich, został wyznaczony na 1 maja 2021 r. Jest to także data, która dotyczy polskiego ustawodawcę, bowiem do tego czasu powinien uchwalić stosowne przepisy implementujące Dyrektywę. Jednakże, już na wspominanej konferencji wskazano, iż ustawodawca nie jest w stanie sfinalizować procesu legislacyjnego do 1 maja. Ponadto, w czasie zakończonych już konsultacji, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jasno zapowiedziało, że zrewidowany Projekt Ustawy zostanie zaprezentowany w najbliższym czasie, a nowa Ustawa obowiązywać będzie najpóźniej od 1 listopada br.

Zatem ostateczna treść projektu nowelizowanej Ustawy nie jest jeszcze znany, a dotychczasowa treść projektu wciąż w wielu obszarach nasuwa wątpliwości co do celowości bądź precyzji legislacyjnej. Oczywiście będziemy na bieżąco informować o postępach prac nad nową ustawą.

Zachęcamy również do zapoznania się z innymi publikacjami na naszej stronie, które poruszają temat przewagi kontraktowej: Na jakim etapie jest implementacja Dyrektywy 2019/633 w PolsceCzy implementacja Dyrektywy 2019/633 wzmocni ochronę sektora rolno-spożywczego przed nieuczciwymi praktykami handlowymi orazCzy bezwzględnie wszystkie podmioty sektora rolno-spożywczego będą podlegać rygorom Ustawy.

Ponadto, w kolejnych artykułach będziemy szerzej omawiali problematykę wykorzystywania przewagi kontraktowej w relacjach w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych, zatem zachęcamy do śledzenia naszej strony internetowej.

Kolejne publikacje będą dotyczyć między innymi:

  • Czy bezwzględnie wszystkie podmioty uczestniczące w obrocie rolno-spożywczym będą podlegać rygorom Dyrektywy?
  • Jak będą określane podmioty, które będą podlegać obowiązkom wynikającym ze znowelizowanych przepisów?
  • Jak długa będzie lista zakazanych praktyk handlowych?
  • Czym się będą różnić tzw. praktyki „czarne” od praktyk „szarych”?
  • Jakie rabaty nie będą dozwolone?
  • W jakich sytuacjach będzie interweniował Prezes UOKiK?
  • Jakie są priorytety UOKiK w zakresie przewagi kontraktowej? Jak będą wymierzane kary z tytułu naruszenia przewagi kontraktowej?
  • ..... i wiele więcej! Zapraszamy do lektury!

kompas 01

Czy zainteresował Ciebie ten temat?

Skutecznie doradzaliśmy wielu Klientom w tym obszarze prawnym - pomożemy również Tobie!

Skontaktuj się już teraz, aby uzyskać więcej informacji i umówić się z prawnikiem: