Do 17 grudnia tego roku, 27 pa艅stw cz艂onkowskich jest zobowi膮zanych do wdro偶enia w krajowych porz膮dkach prawnych europejskich regulacji, kt贸re zak艂adaj膮 nowe obowi膮zki dla przedsi臋biorc贸w w zakresie ochrony sygnalist贸w.

Celem dyrektywy jest obj臋cie jak najszersz膮 ochron膮 os贸b pracuj膮cych w sektorze prywatnym lub publicznym, kt贸re napotykaj膮 i ujawniaj膮 dzia艂ania niezgodne z prawem.

Dyrektywa zawiera wiele nowych, prze艂omowych dla kraj贸w Unii Europejskiej regulacji, kt贸re odpowiednio implementowane, mog膮 zapewni膰 bezpiecze艅stwo osobom, kt贸re informuj膮 organy o nieprawid艂owo艣ciach.

W wielu krajach UE wci膮偶 zdarza si臋, 偶e osoby nag艂a艣niaj膮ce dzia艂alno艣膰, kt贸ra wed艂ug nich jest nielegalna lub nieuczciwa, nara偶aj膮 si臋 na osobiste ryzyko i odwet w postaci zwolnienia, umieszczenia na czarnej li艣cie, n臋kania prawnego, a nawet krzywdy fizycznej 鈥 zwalczaniu tego typu nieprawid艂owo艣ci s艂u偶y w艂a艣nie Dyrektywa 2019/1937.

Na jakim etapie s膮 pa艅stwa cz艂onkowskie?

Pomimo zbli偶aj膮cego si臋 wielkimi krokami terminu implementacji dyrektywy, do 17 lutego 2021 r. a偶 18 pa艅stw cz艂onkowskich nie rozpocz臋艂o proces贸w wdro偶eniowych lub poczyni艂o w nich jedynie minimalne post臋py.

Warto zauwa偶y膰, 偶e pandemia COVID-19 w ca艂ej Europie, spot臋gowa艂a ilo艣膰 zawiadomie艅 o zagro偶eniach dla pracownik贸w s艂u偶by zdrowia, kt贸rzy wypowiadaj膮 si臋 o realiach pandemii. W czasach kryzysu i panuj膮cej korupcji mo偶na dostrzec jak istotn膮 rol臋 odgrywaj膮 sygnali艣ci.

Jak podkre艣laj膮 organizacje Transparency International oraz Whistleblowing International Network rz膮dy pa艅stw cz艂onkowskich UE powinny kompleksowo dostosowa膰 ustawodawstwa krajowe, tak aby spe艂nia艂y mi臋dzynarodowe zasady najlepszych praktyk, a jednocze艣nie wykracza艂y poza minimalne normy wymagane na mocy dyrektywy. Zrozumia艂ym jest to, 偶e w panuj膮cych realiach pa艅stwa cz艂onkowskie przeznaczaj膮 znaczne zasoby na walk臋 z COVID-19, jednak偶e b艂臋dnym podej艣ciem by艂oby pomijanie kwestii sygnalist贸w w艂a艣nie w sytuacji zagro偶enia zdrowia.

Podstawowym za艂o偶eniem takich regulacji jest usprawnienie egzekwowania narusze艅, a tym samym zapobieganie szkodom i zachowanie praworz膮dno艣ci. Krytyczne czasy, w kt贸rych obecnie 偶yjemy, tylko podkre艣laj膮 t臋 potrzeb臋. Wyr贸偶niona zosta艂a postawa Czech, Danii i Szwecji, kt贸re w szerokim zakresie implementowa艂y przepisy Dyrektywy, jednak偶e nadal brakuje im najlepszych praktyk przy zdefiniowaniu, jakie przypadki narusze艅 sygnali艣ci b臋d膮 mogli bezpiecznie zg艂asza膰.

Estonia i 艁otwa zdecydowanie przoduj膮 pod wzgl臋dem dotychczas przyj臋tych przepis贸w, kt贸re kompleksowo obejmuj膮 zakres sytuacji zwi膮zanych z informowaniem o nieprawid艂owo艣ciach. W innych krajach, takich jak Niemcy i Finlandia, tocz膮 si臋 powa偶ne debaty w tej kwestii. Z kolei w Holandii projekt ustawy przewiduje r贸wnoleg艂e procedury zg艂aszania narusze艅 prawa UE i prawa krajowego. Niew膮tpliwie, rz膮dy kraj贸w cz艂onkowskich UE musz膮 pilnie przyj膮膰 przepisy dyrektywy o ochronie sygnalist贸w, kt贸re zapewni膮 im bezpiecze艅stwo na wysokim poziomie i zach臋c膮 do wypowiadania si臋 w interesie publicznym. Tylko wtedy zostan膮 spe艂nione cele i obietnice zawarte w Dyrektywie 2019/1937.

殴r贸d艂o:

https://whistleblowingnetwork.org/News-Events/News/News-Archive/Are-EU-Countries-taking-whistleblower-protection-s

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32019L1937

kompas 01

Czy zainteresowa艂 Ciebie ten temat?

Skutecznie doradzali艣my wielu Klientom w tym obszarze prawnym - pomo偶emy r贸wnie偶 Tobie!

Skontaktuj si臋 ju偶 teraz, aby uzyska膰 wi臋cej informacji i um贸wi膰 si臋 z prawnikiem: