Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w ślad za innymi europejskimi organami antymonopolowymi dostrzegł, że wyjątkowe okoliczności pandemii mogą skłaniać podmioty gospodarcze do współpracy i koordynowania swoich działań w celu przezwyciężenia skutków kryzysu ekonomicznego.
UOKiK uruchomił na czas trwania epidemii specjalny adres mailowy dla przedsiębiorców: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Służy uzyskaniu przez przedsiębiorców nieformalnej opinii UOKiK, czy planowane przez nich tymczasowe działania spowodowane epidemią są zgodne z prawem konkurencji.
Przedsiębiorca powinien zawrzeć w swoim zapytaniu jak najwięcej informacji o planowanej inicjatywie, w tym przede wszystkim
- szczegóły dotyczące przedsiębiorcy/przedsiębiorców oraz produktów lub usług,
- zakres i zasady współpracy,
- aspekty dotyczące współpracy, które mogą budzić wątpliwości w kontekście ich zgodności z regułami konkurencji,
- korzyści do osiągnięcia w ramach inicjatywy oraz wyjaśnienie celowości podejmowanych działań w obecnej sytuacji.
W opinii UOKiK oceni przede wszystkim:
- czy pozytywne skutki współpracy pomiędzy przedsiębiorcami przeważają nad ich ewentualnymi antykonkurencyjnymi konsekwencjami
- czy środki zastosowane przez przedsiębiorcę mają charakter niezbędny do walki ze skutkami epidemii koronawirusa oraz
- czy rzeczywiście służą osiągnięciu założonych celów, np. zwiększeniu produkcji, optymalizacji dostaw.
W przypadku, gdy UOKiK warunkowo zaakceptuje rozwiązania zaproponowane przez przedsiębiorców, poinformuje w swojej opinii o obowiązkach ciążących na wnioskodawcy. Może być to np. obowiązek informowania UOKiK o przebiegu współpracy czy zgłaszania ewentualnych dalszych uzgodnień.