UOKiK zaktywizował swoją działalność w zakresie porozumień pionowych (wertykalnych), szczególnie w zakresie ustalania cen odsprzedaży i różnicowania cen oferowanych w sprzedaży on-line vs. sklepy tradycyjne.

Przekonuje się o tym coraz więcej firm, które w swojej polityce cenowej stosuje mechanizm cen rekomendowanych. Ceny rekomendowane mogą sprzyjać budowaniu wartości kategorii danych produktów poprzez odpowiednie pozycjonowanie jako towary podstawowe, średniej półki lub tzw. premium. O ile od strony biznesowej korzyści płynące z mechanizmu cen rekomendowanych nie słabną, o tyle od strony prawnej tworzą przestrzeń do bardzo ostrożnego i świadomego wykorzystania. Brak wiedzy kiedy cena rekomendowana przestaje być rekomendacją a zaczyna przyjmować formę ceny sztywnej (narzuconej/oczekiwanej) – może kosztować nie tylko w wymiarze finansowym, o czym przekonało się już kilka spółek w Polsce, ale również być wyzwaniem organizacyjnym przy przeszukaniu przez UOKIK, dekoncentrującym od głównego przedmiotu działalności i zdecydowanie stresogennym dla osób uczestniczących w przeszukaniu.

W ostatnich latach, za ustalanie cen odsprzedaży ukaranych zostało szereg producentów z różnych branż, ale również wydawnictwo, markety DIY czy też dystrybutorzy.

Wczoraj UOKiK poinformował o wszczęciu aż pięciu postępowań na rynku sprzedaży rowerów, których przedmiotem jest polityka cenowa stosowana przez producentów i dystrybutorów – szczegóły niżej:

https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=15580&news_page=4

kompas 01

Czy zainteresował Ciebie ten temat?

Skutecznie doradzaliśmy wielu Klientom w tym obszarze prawnym - pomożemy również Tobie!

Skontaktuj się już teraz, aby uzyskać więcej informacji i umówić się z prawnikiem: