Wierzymy, 偶e poznawanie prawa nie musi by膰 trudne. Wiedzy, a nie tylko informacji nigdy za wiele. Dlatego w ramach Kancelarii w艂膮czyli艣my Fair Wskaz贸wki!

Jest to cykl cotygodniowych artyku艂贸w przybli偶aj膮cych prawo ochrony konkurencji i konsument贸w, prawo 偶ywno艣ciowe oraz compliance w spos贸b prosty i praktyczny! W kr贸tkich wskaz贸wkach opieramy si臋 na rzeczywistych przypadkach, wyrokach lub decyzjach.

Zapraszamy do lektury!

Jak prawid艂owo powiadomi膰 GIS o pierwszym wprowadzeniu do obrotu?

Podmioty, kt贸re zamierzaj膮 importowa膰 do Polski suplementy diety, 偶ywno艣膰 wzbogacan膮 lub specjalnego przeznaczenia 鈥 powinny pami臋ta膰, 偶e musz膮 one spe艂nia膰 wymagania okre艣lone w przepisach prawa 偶ywno艣ciowego dla 艣rodk贸w spo偶ywczych.

Czytaj wi臋cej

R贸偶nicowanie cen przez dostawc臋 鈥 dowolno艣膰 czy obawa o zarzut nieuczciwej konkurencji?

Dyskryminacja, czyli zr贸偶nicowane traktowanie mo偶e dotyczy膰 wielu obszar贸w: nawi膮zania wsp贸艂pracy lub jej zaprzestania, wysoko艣ci udzielanych rabat贸w, ofert promocyjnych, wsparcia marketingowego lub cen. Dyskryminacja mo偶e przybra膰 form臋 niedozwolonej praktyki monopolistycznej i b臋dzie w贸wczas oceniana na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w lub mo偶e by膰 uznana za czyn nieuczciwej konkurencji i w贸wczas w艂a艣ciw膮 regulacj膮 do analizy b臋dzie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W tym artykule skupimy si臋 w艂a艣nie na tym ostatnim wymiarze.

Czytaj wi臋cej

Dzia艂y HR poza radarem prawa konkurencji? Nic bardziej mylnego鈥

Prawo konkurencji dotyczy r贸wnie偶 dzia艂贸w HR/Personalnych. Warto wiedzie膰 czego si臋 wystrzega膰 w rozmowach bran偶owych np. na temat siatki wynagrodze艅.

Standardowo prawo konkurencji postrzega si臋 jako dziedzin臋 oscyluj膮c膮 wok贸艂 dzia艂贸w sprzeda偶y, marketingu, okazjonalnie PR lub finans贸w. Rzadko pada odpowied藕 twierdz膮ca na pytanie czy widzia艂by艣/widzia艂aby艣 przestrze艅 na dzia艂anie niezgodne z prawem konkurencji w obszarze polityki personalnej.

Warto pozna膰 rozwijaj膮cy si臋 trend egzekwowania prawa antymonopolowego w obszarze cho膰by rekrutacji. W coraz wi臋kszym stopniu organy 艣cigaj膮 takie naruszenia prawa antymonopolowego, kt贸re nie wymagaj膮 porozumienia, ale bazuj膮 na samej wymianie niekt贸rych rodzaj贸w informacji. Mi臋dzy konkurentami, wymiana informacji zwi膮zanych z parametrami istotnymi dla konkurencji (na przyk艂ad ceny, mar偶e, koszty, klienci) jest uwa偶ane za powa偶ne naruszenie prawa antymonopolowego.

Jak mo偶e wygl膮da膰 bezprawna wymiana informacji mi臋dzy konkurentami w obszarze HR?

W praktyce pracownicy dzia艂贸w personalnych/kadrowych powinni by膰 czujni w tematach zwi膮zanych z informacjami dotycz膮cymi zasob贸w ludzkich, kt贸rymi si臋 dziel膮 鈥 nawet 鈥 uwaga z firmami, kt贸re pozornie (to istotne) nie s膮 ich konkurentami. Ot贸偶, firmy mog膮 dzia艂a膰 na r贸偶nych rynkach produktowych lub us艂ugowych 鈥 jedni produkuj膮 偶ywno艣膰, inni produkty chemiczne codziennego u偶ytku. Zatem produktowo 鈥 nie s膮 dla siebie firmami konkuruj膮cymi. Ale jednak konkuruj膮 ze sob膮 na rynku rekrutacyjnym, walcz膮 o pozyskanie talent贸w z tego samego 鈥榬ynku rekrutacyjnego鈥. Mo偶na zatem wyobrazi膰 sobie, 偶e ca艂kowicie niewinnie pomy艣lane spotkanie bran偶owe, w ramach stowarzysze艅 lub podobnych wydarze艅 i wymiana w ich trakcie informacji w zakresie wska藕nik贸w wynagrodzenia mo偶e rodzi膰 powa偶ne kwestie antymonopolowe, mimo 偶e przedsi臋biorstwa uczestnicz膮ce w benchmarkingu dzia艂aj膮 w r贸偶nych bran偶ach.

Zauwa偶y艂 to Departament Sprawiedliwo艣ci Stan贸w Zjednoczonych, kt贸ry wraz z Federaln膮 Komisj膮 ds. Handlu bardzo wyda艂y wytyczne dla obszaru HR, dost臋pne w linku pod artyku艂em.

Wa偶ne:

Amerykanie podzielili si臋 pomocn膮 list膮 praktyk w temacie polityki HR, kt贸re szczeg贸lnie mog膮 by膰 dotkliwie ocenione na gruncie prawa antymonopolowego.  Przyk艂adowo:

  • Uzgadnianie z innymi firmami poziomu lub sk艂adnik贸w wynagrodzenia (w tym benefit贸w) pracownik贸w, okre艣lonej grupy lub typu pracy;
  • Uzgadnianie form zatrudnienia pracownik贸w, innych element贸w istotnych z punktu widzenia pracownika
  • Uzgadnianie z innymi firmami zakazu wykupowania/ podbierania sobie nawzajem pracownik贸w lub zakazu zatrudniania swoich pracownik贸w;
  • Wymiana informacji mi臋dzy firmami nt poziomu wynagrodze艅, sk艂adnik贸w wynagrodzenia itp.

Czy Wytyczne maj膮 zastosowanie analogicznie w UE i Polsce? Oczywi艣cie nie wprost i nie z tak膮 precyzj膮 jak w Stanach, ale lokalne w艂adze mog膮 si臋 zainteresowa膰 nowym, relatywnie ciekawym obszarem narusze艅. Z pewno艣ci膮 warto o nich wiedzie膰 i si臋 odpowiednio przygotowa膰.

Link do Wytycznych:
https://www.justice.gov/atr/file/903511/download

Chcesz dowiedzie膰 si臋 wi臋cej lub uzyska膰 wsparcie prawne? Skontaktuj si臋 z nami pod numerem tel. 532 990 560 lub wysy艂aj膮c email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczy膰, konieczne jest w艂膮czenie w przegl膮darce obs艂ugi JavaScript.

Czytaj wi臋cej

Promocje "gratis", "2+1 extra" - czy te powszechne praktyki rynkowe mog膮 by膰 wyzwaniem na gruncie prawa ochrony konkurencji i konsument贸w? Cz.1.

Praktyka decyzyjna i orzecznicza, zar贸wno w Polsce, jak i UE na tym tle nie jest bogata. Niemniej warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e tzw. gratisowe promowanie w niekt贸rych sytuacjach mo偶e rodzi膰 problemy zar贸wno na tle ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w (np. ustalanie cen odprzeda偶y), jak i ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (np. wprowadzanie konsument贸w w b艂膮d), o czym dalej w poni偶szym artykule.

Czytaj wi臋cej

Promocje "gratis", "2+1 extra" - czy te powszechne praktyki rynkowe mog膮 by膰 wyzwaniem na gruncie prawa ochrony konsument贸w? Cz.2.

Jak wspominali艣my w ubieg艂otygodniowym artykule, praktyka decyzyjna i orzecznicza, zar贸wno w Polsce, jak i UE w temacie ofert 鈥榞ratisowych鈥 nie jest bogata. Poprzedni artyku艂 opisywa艂 potencjalne pu艂apki zwi膮zane z promocjami warto艣ciowymi na tle ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w (np. ustalanie cen odprzeda偶y).

Czytaj wi臋cej

Nieznajomo艣膰 prawa szkodzi? Czy przed Prezesem UOKiK mo偶na powo艂ywa膰 si臋 na nieznajomo艣膰 przepis贸w?

Wydawa艂oby si臋 nic bardziej oczywistego 鈥 prowadz膮c biznes przepisy nale偶y zna膰 i 艣ledzi膰 zmieniaj膮c膮 si臋 rzeczywisto艣膰 regulacyjn膮. O ile nieznajomo艣ci膮 wyj膮tkowo skomplikowanych norm prawnych mog膮 pr贸bowa膰 si臋 zas艂ania膰 przeci臋tni obywatele, o tyle w stosunku do przedsi臋biorc贸w wymagany jest wy偶szy standard, co pokazuje opisana poni偶ej sprawa. Przesz艂a przez wszystkie etapy post臋powania odwo艂awczego i zako艅czy艂a wyrokiem S膮du Najwy偶szego (sygnatura ni偶ej), kt贸ry wskaza艂 na kilka praktycznych konkluzji, w tym jakie warunki uzasadnia艂yby argument nieznajomo艣ci przepis贸w.

Czytaj wi臋cej