Wierzymy, 偶e poznawanie prawa nie musi by膰 trudne. Wiedzy, a nie tylko informacji nigdy za wiele. Dlatego w ramach Kancelarii w艂膮czyli艣my Fair Wskaz贸wki!

Jest to cykl cotygodniowych artyku艂贸w przybli偶aj膮cych prawo ochrony konkurencji i konsument贸w, prawo 偶ywno艣ciowe oraz compliance w spos贸b prosty i praktyczny! W kr贸tkich wskaz贸wkach opieramy si臋 na rzeczywistych przypadkach, wyrokach lub decyzjach.

Zapraszamy do lektury!

Wybierz kategori臋:

Naturalny, czyli jaki? Wymagania dla prawid艂owego oznaczania produkt贸w spo偶ywczych jako 鈥瀗aturalne鈥.

  • Wa偶ne

Wraz ze wzrostem popularno艣ci produkt贸w naturalnych, zwi臋kszy艂a si臋 ilo艣膰 pyta艅 nurtuj膮cych zar贸wno producent贸w, jak i konsument贸w odno艣nie oznaczania ich mianem 鈥瀗aturalnych鈥. W przepisach na pr贸偶no szuka膰 definicji poj臋cia 鈥瀙roduktu naturalnego鈥, dlatego te偶 przyj臋to, i偶 ka偶dy przypadek oznaczania danego wyrobu lub sk艂adnika 鈥瀗aturalnym鈥 nale偶y rozpatrywa膰 indywidualnie. Istniej膮 jednak pewne wytyczne, kt贸re mog膮 by膰 pomocne przy takiej klasyfikacji.

Czytaj wi臋cej...

Sprawozdanie o stosowanych terminach zap艂aty w transakcjach handlowych

  • Nowe

Pojawi艂 si臋 oczekiwany wz贸r sprawozdania o terminach zap艂aty w transakcjach handlowych. Dodatkowo Ministerstwo Rozwoju przygotowa艂o Praktyczny Przewodnik z pytaniami i odpowiedziami jak poprawnie wype艂ni膰 raport.

Czytaj wi臋cej...

Co ma prawo konkurencji do dostawc贸w oprogramowania i dlaczego du偶o?

Prezes UOKiK w listopadzie br. przeprowadzi艂 kontrole i przeszukania w asy艣cie Policji w siedzibach sze艣ciu przedsi臋biorc贸w 鈥 w hurtowniach farmaceutycznych oraz u dostawc贸w oprogramowania informatycznego dla podmiot贸w sektora farmaceutycznego zarzucaj膮c nielegaln膮 wymian臋 informacji.

Sprawa jest interesuj膮ca szczeg贸lnie z uwagi na mo偶liwe naruszenie przepis贸w prawa konkurencji przed pomioty trzecie (dostawc贸w oprogramowania). Warto zatem przypomnie膰 podstawowe zasady zwi膮zane z pozyskiwaniem informacji z rynku, szczeg贸lnie od konkurent贸w.

Czytaj wi臋cej...

Ustawa o zatorach p艂atniczych w pigu艂ce

Ustawa o tzw. zatorach p艂atniczych (ustawa o terminach zap艂aty w transakcjach handlowych wraz z ustaw膮 zmieniaj膮c膮) wprowadzi艂a od 1 stycznia 2020r. istotne zmiany do zasad rozlicze艅 z kontrahentami, niezale偶nie od wielko艣ci b膮d藕 profilu dzia艂alno艣ci firmy. Nowe przepisy daj膮 te偶 'or臋偶' przy negocjacjach z wi臋kszymi kontrahentami. Na jej podstawie zosta艂o wszcz臋tych kilkadziesi膮t post臋powa艅 przez Prezesa UOKIK.

Poni偶ej przedstawiamy wskaz贸wki w zakresie podstawowych regulacji.

Czytaj wi臋cej...

Jednorazowa wymiana informacji mi臋dzy konkurentami mo偶e by膰 karana?

Wsp贸艂praca mi臋dzy przedsi臋biorcami jest powszechnym zjawiskiem gospodarczym i prawnym. I mog艂oby si臋 wydawa膰, 偶e opieraj膮c si臋 na klasycznej zasadzie swobody um贸w (z kodeksu cywilnego) relacje mi臋dzy przedsi臋biorcami mo偶na ustawa膰 dowolnie. Jednak wolno艣膰 gospodarcza jest jednak ograniczona m.in. przez zakaz praktyk ograniczaj膮cych konkurencj臋.

Czytaj wi臋cej...

Jakie pu艂apki prawne omija膰 przy handlu r贸wnoleg艂ym?

Czy nale偶y mie膰 si臋 na baczno艣ci ustalaj膮c promocje na terenie kraju z ograniczeniem odsprzeda偶y do innego pa艅stwa Unii? O tym dlaczego wiedza na temat tzw. handlu r贸wnoleg艂ego jest istotna, w najnowszym wydaniu Fair Wskaz贸wek.

Czytaj wi臋cej...

Jak prawid艂owo powiadomi膰 GIS o pierwszym wprowadzeniu do obrotu?

Podmioty, kt贸re zamierzaj膮 importowa膰 do Polski suplementy diety, 偶ywno艣膰 wzbogacan膮 lub specjalnego przeznaczenia 鈥 powinny pami臋ta膰, 偶e musz膮 one spe艂nia膰 wymagania okre艣lone w przepisach prawa 偶ywno艣ciowego dla 艣rodk贸w spo偶ywczych.

Czytaj wi臋cej...

R贸偶nicowanie cen przez dostawc臋 鈥 dowolno艣膰 czy obawa o zarzut nieuczciwej konkurencji?

Dyskryminacja, czyli zr贸偶nicowane traktowanie mo偶e dotyczy膰 wielu obszar贸w: nawi膮zania wsp贸艂pracy lub jej zaprzestania, wysoko艣ci udzielanych rabat贸w, ofert promocyjnych, wsparcia marketingowego lub cen. Dyskryminacja mo偶e przybra膰 form臋 niedozwolonej praktyki monopolistycznej i b臋dzie w贸wczas oceniana na gruncie ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w lub mo偶e by膰 uznana za czyn nieuczciwej konkurencji i w贸wczas w艂a艣ciw膮 regulacj膮 do analizy b臋dzie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. W tym artykule skupimy si臋 w艂a艣nie na tym ostatnim wymiarze.

Czytaj wi臋cej...

Dzia艂y HR poza radarem prawa konkurencji? Nic bardziej mylnego鈥

Prawo konkurencji dotyczy r贸wnie偶 dzia艂贸w HR/Personalnych. Warto wiedzie膰 czego si臋 wystrzega膰 w rozmowach bran偶owych np. na temat siatki wynagrodze艅.

Czytaj wi臋cej...

Promocje "gratis", "2+1 extra" - czy te powszechne praktyki rynkowe mog膮 by膰 wyzwaniem na gruncie prawa ochrony konkurencji i konsument贸w? Cz.1.

Praktyka decyzyjna i orzecznicza, zar贸wno w Polsce, jak i UE na tym tle nie jest bogata. Niemniej warto zwr贸ci膰 uwag臋, 偶e tzw. gratisowe promowanie w niekt贸rych sytuacjach mo偶e rodzi膰 problemy zar贸wno na tle ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w (np. ustalanie cen odprzeda偶y), jak i ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (np. wprowadzanie konsument贸w w b艂膮d), o czym dalej w poni偶szym artykule.

Czytaj wi臋cej...

Promocje "gratis", "2+1 extra" - czy te powszechne praktyki rynkowe mog膮 by膰 wyzwaniem na gruncie prawa ochrony konsument贸w? Cz.2.

Jak wspominali艣my w ubieg艂otygodniowym artykule, praktyka decyzyjna i orzecznicza, zar贸wno w Polsce, jak i UE w temacie ofert 鈥榞ratisowych鈥 nie jest bogata. Poprzedni artyku艂 opisywa艂 potencjalne pu艂apki zwi膮zane z promocjami warto艣ciowymi na tle ustawy o ochronie konkurencji i konsument贸w (np. ustalanie cen odprzeda偶y).

Czytaj wi臋cej...

Nieznajomo艣膰 prawa szkodzi? Czy przed Prezesem UOKiK mo偶na powo艂ywa膰 si臋 na nieznajomo艣膰 przepis贸w?

Wydawa艂oby si臋 nic bardziej oczywistego 鈥 prowadz膮c biznes przepisy nale偶y zna膰 i 艣ledzi膰 zmieniaj膮c膮 si臋 rzeczywisto艣膰 regulacyjn膮. O ile nieznajomo艣ci膮 wyj膮tkowo skomplikowanych norm prawnych mog膮 pr贸bowa膰 si臋 zas艂ania膰 przeci臋tni obywatele, o tyle w stosunku do przedsi臋biorc贸w wymagany jest wy偶szy standard, co pokazuje opisana poni偶ej sprawa. Przesz艂a przez wszystkie etapy post臋powania odwo艂awczego i zako艅czy艂a wyrokiem S膮du Najwy偶szego (sygnatura ni偶ej), kt贸ry wskaza艂 na kilka praktycznych konkluzji, w tym jakie warunki uzasadnia艂yby argument nieznajomo艣ci przepis贸w.

Czytaj wi臋cej...